Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett02-allmänt-om-sphynx
Läst 1279 ggr
Cassia
0

Utställningsfråga

Jag funderar på att ställa ut min skrynkla, behöver jag träna henne först? Hon gillar inte att bli lyft eller fasthållen, kan jag träna bort det på något vis? Måste man ha ställt ut katten innan man avlar på den? Tacksam för råd.Glad

raggorgeous
0

det är alltid bra att både du och andra tränar katten i att bli lyft. Katten ska även tolerera att man känner och klämmer och känner på henne, på kroppen, ansiktet, tittar i munnen mm.

Träna jättemycket på hantering

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

raggorgeous
0

det är alltid bra att både du och andra tränar katten i att bli lyft. Katten ska även tolerera att man känner och klämmer och känner på henne, på kroppen, ansiktet, tittar i munnen mm.

Träna jättemycket på hantering

Man måste inte ha ställt ut katten för att avla på den, men många tycker det är skoj att få några domares åsikter, och det är ju trots allt även ett litet test av kattens temperament och stresstålighet att vara med på en utställning.

Sedan finns det ju nackdelar med utställning också så klart, som tex smittorisk mm.

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Cassia
0

En annan liten fråga, när man har köpt katt, måste man skicka in stamtavlan till sverak då, för att bli registrerad som ägare till katten?

raggorgeous
0

Nej inte stamtavlan!!

Ddu och uppfödaren skiver under och skickar in ett ägarändringsintyg till Sverak i samband med köpet. Det skickas även till ID-registret.

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Cassia
0

Ok, tack!

Har blivit lite paranoid nu när jag begripit hur grundlurad jag hade kunnat bli. Visste ingenting om hur man köper raskatt eller någonting. SkämsGår det att få besked från sverak att de har fått in de papper som de ska ha eller så? Tack så mycket för svaret, håller på att träna nu.Skrattande

BareEssentials
0

Vissa katter måste ställas ut innan man avlar på dem, beror på om de har en LO eller RX stamtavla.

raggorgeous
0

#5 ja du får ett ägarintyg :) sedan har du ju köpeavtalet också.

#6 stämmer absolut!! Då måste de ju få ett avelsgodkännande, dvs minst Ex1

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Cassia
0

LO och RX, är det om katten är ett resultat av en utkorsning? Kan inte alla termer och förkortningar än.

Läste i en kattbok jag har att det är tillåtet att korsa vissa raser med varandra, för att förbättra rastypen, men det är väl inte tillåtet när det gäller sphynx, eller?

BareEssentials
0

#8 har du en icke sphynx på 4 generationer så får du i Sverak en RX tavla

Inom Sverak får du inte korsa ut men inom de flesta andra organisationerna får du det