Dum fråga...?
Jag undrar om det finns sphynxer med hår?
Ungefär som det kan födas siameser utan hår och då heter de peterbald..
Och jag vet att sphynxer inte är HELT hårlösa, men jag menar alltså sphynxer som har riktig päls, finns såna?
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Jag är nog inte rätt att svara på den här men mig veterligen så finns det vissa som har lite päls, alltå de har ganska mycket på svans och öron, tassar och lite mer fjunaktikt på kroppen.
Men riktig päls så är det ju ingen sphynx :-/
Blir spännande att se om någon vet! :-D
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Http://northnaked.com
Vi väntar kattungar (mitten av september!)

Ja fast det är inte "riktig päls" enligt ig, jag menar mer typ huskattspäls eller i alla fall siamespäls. Nej jag vet att det inte är en rasgodkänd sphynx då, men det är ju fortfarande en sphynx
Det borde finnas.. Samma sak är det ju med nakenhundar.. Vissa föds ju med päls.
Men jag vet faktiskt inte.. 
Medarbetare på Sphynx iFokus
Kul fråga, ja har faktist aldrig tänkt på det. Ska bli kul och se om någon vet 
Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~
S*Winterwind

ja det var så jag tänkte, att det kan ske något "fel".
Fast nakenhundar, eller ja i alla fall kinesiska nakenhundar, har ju pälsbeklädd hals, svans och ben. Det har ju inte en sphynx. Därför är det kanske "lättare" för dem att få avkomma med päls?
En sphynx ska vara naken, men som jag förstått det är det ok med lite hår på svanstippen, öronen och tassarna.. och då är det superkort.
Min Sphynx har lite lite hår på öronen, annars helt naken 
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Jo jag vet det, men jag menade om det föddes sphynxar med en defekt som ger dem långt hår?
Innan sphynxen blev naken, vad var den då? Jag vet inte ur vilken ras sphynxerna härstammar ifrån heller, men de måste ju haft päls nångång så då kanske det kan komma till uttryck ibland fortfarande? Det är det jag undrar, jag vet hur en sphynx enligt rasstandard ska vara
Nej, det borde inte vara genetiskt möjligt att det föds fullpälsade sphynxar eftersom nakenanlaget hos just sphynx är recessivt. Sphynxen härstammar från en naken huskatt där man tog tillvara på den mutation som uppstod.

Aha, I see.
Om någon får någon liten hårig mutation någon gång kan ni ju höra av er
Vilken katt är närmast "släkt" med sphynxen då?
#9 Huskatten.
Men det har också skett inkorsningar med exempelvis Devon Rex för att få fram dagens variant.

Jahaa, är den närmast? Det hade jag inte gissat!
Det har fötts en pälsad sphynx i Sverige. Den var rexad (om jag inte minns helt fel, uppfödaren föder upp sphynx och devon) så den fick alltså devon rex-genen i dubbel upplaga så nej, det är inte en genetisk omöjlighet med pälsade sphynxar. Vanliga är de dock inte.

Aha, ballt! Såg Devon/sphynxkorsning på blocket för några veckor sedan, så himla söta!
Har hört att det finns en hel del siames i sphynxkatter. Vet inte hur bra det stämmer, men min kisse är väldigt pratig, och det ska ju siameser oxå vara.