Sphynxmani!
Har blivit helt förälskad i dessa små varelser! Så himla fina!
Vad skulle passa bättre än en liten sphynx när ens kombo är kattallergiker? Inget! Det är som gjort för att jag ska skaffa en egen liten fis :D
Ringde mamma nyligen och försökte få ett "godkännande". Det är ju så trots allt att även fast jag är myndig sen TRE år tillbaka så vill jag alltid ha mina föräldrars "godkännande" innan jag gör något. Vill liksom att de sa tycka att det är okej… även fast jag helt bestämmer själv. Sjukt, jag vet.
Med tanke på kattköp så har jag massa fördelar om de tycker att det är okej. Det jag först och främst tänker på är KATTVAKT. Vill ha ett säkert kort när det är dags för en liten tripp någonstans. Vill ju inte lämna iväg mitt husdjur till vilken människa som helst.
Jag har lite tankar kring det här med kattköp. Eftersom jag är student så händer det att det blir sena pluggkvällar ibland och tentaperioderna är inte helt sociala dem med. Jag är oftast/nästan alltid hemma på kvällar och i helger så det känns som verkligen som att jag har tid. Eller jag vet snarare att jag har tiden.
Vad tycker ni är viktigast att tänka på inför ett kattköp? Och vad ska man specifikt tänka på när man köper en sphynx som man inte behöver tänka på när man köper en "vanlig" katt?
Sorry för ett lång inlägg :P

Jag skulle rekommendera två katter så de har sällskap av varandra. jag har "bara" rexar så jag har inga råd ang sphynxar. öskar mig en sådan jag med.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Viktigt att tänka på är att din kombo behöver träffa sphynxar. För även om det låter perfekt med en hårlös katt, är sanningen inte så enkel. Det man normalt reagerar på är hudavlagringar och saliv - inte hår. Jag har noterat att de katter som hårar mest också vanligen är de som ger mig mest problem, för att de också mjällat mest. En långhårig katta har jag tålt bättre än min nästan pälslösa cornish, och en maskad korthårig huskatt ger problem av tidigare ej skådad dimension. En bekants peterbald har gett mig mer problem än cornishen och det absolut värsta är min egen korthårige huskatt när han är hos veterinären (han mjällar ofantligt när han blir stressad så veterinären undrar om jag är helt bombad som har katt med tanke på hur dålig jag är när jag är där…) men normalt går det ändå fint med honom.
Din kombo behöver umgås med sphynx intensivt för att få veta om h*n tål dem ok trots allt.
Mitt råd är att besöka någon som har bara sphynx och provnosa. Besök gärna någon som bara har cornish också. Jag själv har svårt för långhårskatter pga allergi. Jag provnosade på cornish eftersom jag läst att en del människor tål dem trots att de reagerar för andra raser….vi fick faktiskt låna hem en liten tjej över helgen. Jag fick inga känningar och hon har bott hos oss i drygt 4 år.
Vår lilla familj har växt med ytterligare tre katter under åren och vi har nu sammalagt 4. 3 cornish och en sphynx. En av cornisharna skall ha barn om 2 veckor….
Iallafall så är sphynx en mycket pigg och livlig ras så jag tycker att ni bör skaffa 2 katter OM ni tål dem. Det kan ju vara en cornish och en sphynx om ni tål båda raserna.
Lycka till - jag förstår förälskelsen!
-- Eternity is a very long time --