Sällskapskatt sökes!
Har tidigare haft två st bondkatter här hemma som jag tyvärr efter ca 2 år utvecklade pälsallergi mot. Tog det enormt svåra beslutet att omplacera mina småkillar, och det skar ju i hjärtat som inget annat.
Har under det senaste halvåret som kattlös funderat på att skaffa mig en Sphynx/Don sphynx/Peterbald då jag saknar livet och rörelsen som dessa underbara djur faktiskt tillför.
Nakenkatterna är väldigt vackra katter som dessutom av förklarliga skäl inte hårar och ställer till det för mig :)
Är intresserad av alla möjliga faktiskt; kattunge, omplaceringskatt, hona, hane… you name it! Den biten är mindre viktig för mig.
Jag söker en mysig sällskapskatt utan päls, kort och gott.
Alla tips mottages glatt :)
Vänligen
/Karin, 24, Södertälje
Nås här eller på: karinfallen@gmail.com
även hårlösa katter kan vara allergiframkallande.
Det är inte pälsen man är allergisk emot utan de proteiner som kommer från huden.
Så du borde nog träffa/gosnosa hos några nakenfisar
Ja, så kan det ju va. Har jag inte tänkt på :)
Det låter som en bra idé faktiskt. Får kika o se om jag hittar någon uppfödare i någonlunda rimligt avstånd från mig.
Kom att tänka på en sak; att många badar sina nakenkatter… som jag har förstått det så gör man det för att de blir väldigt feta i huden(?) då det inte finns någon päls som tar upp det.. Är jag ute o cyklar nu?
Men jag tänkte att det kanske då lindrar eventuella allergiska besvär, om man badar sin katt nån gång i veckan?
Det vet jag en del som gör. Nu har ju jag cornish och inte en sphynx men ändå
Vi har haft någonstans 50talet provnosare hos oss och inte en enda har varit helt utan besvär, vissa mycket lindriga andra katastrofala så ett par provnosningar är helt klart att rekommendera.
Vi brukar även be att man tar med ett örngott som vi gnider in katterna i så får man sova på det och se hur man reagerar.
Jag har ju både cornish och sphynx och är allergisk, känner av mina sphynxar mer än cornisharna. Nu blir jag inte så dålig av dem så det inte går att uthärda, bara när andra allergier sätter in(typ pollen) som jag får medicinera mot katterna också. När jag är hos andra med dem raserna får jag mer eller mindre känningar, ibland måste jag medicinera o ibland inte. Tror inte det finns nån allergiker som klarar av någon ras helt utan besvär utan det har lite mer o göra med hur pass mkt besvär man får och vad man kan tänka sig at stå ut med. Fick själv omplacera mina tre huskatter då jag inte kunde andas längre så fort jag kom innanför dörren till vårt hus…
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Tack för alla bra tips :) ska definitivt åka o provnosa hos någon!
Jag är allergsk och medicinerar…men jag har medicinerat i två års tid och fick hem vår lilla skynkla i december. Jag har inte reagerat något på henne och inte min dotter heller (som inte äter några tabletter) så för oss har allt fungerat helt smärtfritt!!
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Http://northnaked.com
Vi väntar kattungar (mitten av september!)
Har kommit i kontakt med en tjej som måste omplacera sin lilla nakenfis.
Eventuellt så kommer jag ta hem honom på prov några veckor för att se så att jag inte reagerar alltför mkt.
Vad tror ni om det? Bra metod eller blir man så kär så man inte bryr sig hur mkt näsan rinner och ögonen kliar till slut? Så var det ju ett bra tag med mina förra hårbollar…
Och det där med att bada kissen, om det skulle lindra besvären? Önsketänkande eller kan det vara möjligt? Kanske får ta och prova själv i forskningssyfte då, om han flyttar till mig ;)

Jag har en liten nakenfisa här hemma och min sambo är allergisk emot katter och även emot våran lilla Iris.
Men sålänge jag badar henne varje helg så verkar han klara sig. (Eller så är han bara så kär i henne att han helt enkelt offrar sig och mår apa, jag vet inte..)
MEN han säger att det hjälper i alla fall! Hehe :P
Åh vad härligt! :) Den kontakten jag fick har dock runnit ut i sanden nu verkar det som. Kommer inte mycket svar därifrån tyvärr.
Men kul att veta! Har även hört på andra håll på senaste att badning kan vara bra för att lindra allergierna. Helt klart ett plus.

Hejsan!
Du är välkommen att komma och provnosa hos oss. Vi bor i Sorunda och har fyra sphynxar. Finns buss hit från Södertälje. Jag badar dom en gång i veckan, då jag själv är allergiker och det fungerar bra. Kolla gärna in på hemsidan http//www.alabaster-sphynx.se
Vänligen/Bodil
Tack så mycket för erbjudandet.
Ska iväg nu i helgen och hälsa på Cornish Rexar… väger lite mellan raserna. Ska helt klart ha dig i åtanke!