Tips önskas på bra superschampo
Jag har en svart sphynx som snart är 6 månader. Han verkar ha ganska kraftig pälsolja, så trots att vi badar honom 1 ggr/veckan har han fått fläckar och ränder som vi inte får bort med vanliga tvålen. En svart sphynx är i stort sett ljusgrå i huden med svartare partier på huvud och svans (där det växer lite mer hår). Vi har använt barntvål från Apoteket och nu senast fått rådet att använda milt handdiskmedel. Men ränderna och fläckarna består. Ser inte ren ut, trots bad och pyssel. Behöver ha något som är bra för katten och effektivt mot de tuffa smutsfläckarna.
Har ni haft liknade problem och har ni några tips till villrådiga som ska ställa ut lille kisse om en vecka.
Tacksam för alla tips!!! //Många hälsningar från Katten Oskar, husse och matte
Hej,
Kan det vara så att det inte är smuts? Solar katten så blir det mörkare partier tex.
Vi använder alltid Barnängens barntvål som funkar väldigt bra, har en vän som använder en tvål som är gjord för rastaflätor och tycker det funkar bra.
MVH
Isa
Håller med #1 det ka nog vara solbränna, det får min sphynxkille. Jag använder aloevera tvål när jag gör vardagsbadning och sebocalm inför utställning. Diskmedel torkar ut huden och gör så att produktionen av pälsoljan ökar så då kan det va bättre att bada med tex barnolja som fettar huden redan vid bad vilket gör att katten inte lika fort bildar pälsolja.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Tack snälla ni för goda tips och kommentarer. Ni har ju alldeles rätt. Lille kisse har blivit en smula solbränd. Har nu skaffat solskyddsmedel för djur på Apoteket , som heter Helosan Sol. Ett tips tillbaka som tack för era :-)
Bra att höra detta med handdiskemedlet. Det lät ju himla logiskt. Klart det blir mer produktion om man torkar ut alldeles för mycket. Stor tack som sagt och många vårhälsningar från oss alla, både två- och fyrbenta vänner.
//Märit
P.S. Oskar blev trots svaga solränder Excellent 1 i helgen 2 dagar i rad. Gissa om vi är stolta över våran lillkille!!! 

jag använder ekologisk olivtvål till mina pälslösa katter. De är jättefina i skinnet. Till väldigt smutsiga partier tar jag och gnuggar försiktigt med en sån handske som man tar bort celluliter med på människor. Katterna verkar inte misstycka.
Stinasp: Bra tips, stort tack! En sådan där handske är toppen - en sådan använde jag på lillkillen Oskar för ett tag sedan. Funkade superbra och han gillade det. Han tycket det var riktigt skönt faktiskt. Men man får väl vara lite försiktig så man inte gnussar för mycket.
Må gott! //Märit