Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett05-skötsel-och-omvårdnad
Läst 6068 ggr
Kvadding
0

Överviktig sphynx

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla Happy, har blivit en boll…. vi tog över henne när hon var 4 år…. hon är steriliserad osv….

har tyvärr ingen våg hemma så kan ej ge er exakta kilon…. men har iaf bilder som visar skillnaden…

När vi köpte henne bodde vi i en lägenhet i gbg…. där var inte så värst bra värme (normal temp)….. hon åt rätt mycket och hade ständigt mat framme… (Royal Canin - Sensitive), hon gick ej upp i vikt.

Sen 3 månader senare flyttade vi ner till Klippan och fick en takvåning… och här kan ja lova är det varmt… hon har även här haft fri tillgång till mat.. men OJ!!! PANG sa det sen hängde de !!!!  så ja undrar mest hur mycket mat en vuxen steriliserad sphynxhona ska ha under en dag…. ungefär?

ska börja promenera med henne så hon kan förbränna lite extra,,men utöver det behöver ja lite hjälp med hur mycket mat hon ska ha…

tack på förhand!

Kvadding
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och efter (nu)

Knatten
0

Hon ser ut som min Ozzy. Välmående med mycket fett.

Kvadding
0

haha ja men hon börjar bli lite väl fet nu tycker jag…. haha hon orkar inte längre hoppa upp till soffan utan drar sig istället upp för den med hjälp av klorna.. hahaha riktig fet latmask har hon blivit :P

[Wiveka]
0

Har för mig att det står på påsen hur mycket de ska ha per dygn. Satsa dock inte på Royal Canins lightfoder, katterna är jämt hungriga och äter gärna dubbelt så mycket.
Ge hellre mjukismat, typ Pussi. Det innehåller mycket vatten och mättar därför bättre.

Om din kisse inte äter mjukismat så måste du titta på torrfoderpåsen hur mycket hon ska ha varje dygn och väga upp och kanske portionera ut det 2-3 ggr.

Kvadding
0

nä det är just det jag tycker är svårt… att veta hur mycket hon ska ha… för man kan väl inte exakt följa dom råden som står på påsen heller iom att hon ska ju ha i en annan mängd då hon äter även för att hålla värmen?

hm… näe ge henne bara mjukmat är inget alternativ….

BareEssentials
0

Jag skulle rekommendera Orijen, det är mycket mer kött i som ger en annan mättnad än spannmål gör.

Vi rekommenderar det till alla våra kastrater om man inte kan barfa och det funkar väldigt fint för deras vikt.

Natali
0

#5 Varför är inte mjukmat ett alternativ?

Mjaus blötmat är super bra. Det finns inte lika mycket kolhydrater (eller nästan inga alls) i den. I torfodret tillsättre de massa onödiga kolhydrater för att få maten att hålla i hop.

Blötmaten är den perfekta bantingsmaten! Det är en bra "latmans" barf.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Kvadding
0

Var kan man köpa Orijen här runt helsingborg måntro?

Jo kanske man skulle ge henne blötmat då…. men bara under själva bantningsperioden…. fast hon har haft litta klabb med sin mage så ja e lite rädd att det ska klabba till det igen… + kanske inte så bra för tänderna (fast de e ju mest om hon skulle levt på de för alltid o de skulle hon ju inte).. men somsagt.. e lite rädd för att hennes "lilla" mage skulle börja krångla igen (lös och extremt illaluktande avföring)…

stinasp
0

Kvadding. Orijen kan du köpa via www.foderbilen.se Du får det hemlevererat, kan inte bli bättre.

Jag har köpt därifrån flera gånger och det har fungerat jättebra

Natali
0

#8 Fast det finns inget torrfoder heller som är bra för tänderna, hur är det själv när du äter en hårdmacka? Det fastnar bara på tänderna ju. Flört

Det enda som hjälper för tänderna är tex kycklingvingar som de kan tugga, eller ja, rått kött, tex kycklinghjärtan.

Du kan ju prova lite mjukmat och kolla.

Orijen trodde jag också mycket på, men mina katter mådde inte alls bra av den. Inne på den andra 20 kg säcken fick jag sluta. Men vet många som tycker orijen är bra, så det är ju alltid värt att testa. Tyvärr så har det mycket fisk i sin mat, och fisk ingår inte i katternas naturliga diet. Men det är ju många katter som endå äter fisk och mår bra på det.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

BareEssentials
0

Anjisan säljer Orijen i Hbg om du inte vill köpa från Foderbilen

Kvadding
0

ouh tack för alla bra tips!!!!! :D ska te veterinären nu i dagarna o vaccinera henne… så kan höra med dom också lite… fast oftast vet dom inte så mycket om rasen…. jag e ju en nybörjare så det bästa är att höra med er som har sphynxvana :)