SÖKER UPPFÖDARE
hej jag söker en Sphynx katt unge men är inte så bra på att hitta uppfödare till katter men nu kan skriva vad eran hemsida heter eller nån ni kan … är ni så snälla 

Hejsan
Du kan kolla på länkar så hittar du till olika uppfödare, rasringar som har uppfödare listad och sphynxet som också har massa uppfödare listad.
Jag har en kull som idag är 1 vecka gammal. 
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.
www.sphynxet.se listar i stort sätt alla uppfödare i Sverige
Skall du ha en sphynx så se till att du köper av en uppfödare som följer hälsoprogrammet antagit av rasklubben Bara Katter.
Du kan läsa mer om detta på www.barakatter.se samt www.pawpeds.com

#2 Alla de länkarna ligger även under länksidan här på sphynx i fokus. 
#3 ok då är det väl jag som inte ser dem, länkar du till don och peb också?

Köper du sphynx så se till att du får med stamtavla på katten och att uppfödaren följer de lagar och stadgar som är uppsatta av dess förbund oftast SVERAK eller IDP.
Vad andra rasklubbar sätter upp är bara en rekommendation av just den rasklubben dvs inget som måste följas och det är upp till var och en att göra på ett eller annt vis.
En rasklubb kan startas upp av vem som helst och denne kan i sin tur hitta på vilka rekommendationer som helst.
#2Varför ska man se till att köpa katt av en uppfödare som följer bara katters regler? Det är inte SVERAK som har satt upp reglerna och vad jag vet finns det heller inga 100% underlag för deras rekommendationer. Varför har inte SVERAK dessa i sina regler?
Jag känner en del uppfödare av sphynx som inte följer den klubbens rekommendationer och de är minst lika seriösa som de andra. Samt har underlag för sitt agerande så här handlar det för mig om tycke och smak samt kunskap och undersökningsförmåga.
#5 Iom att HCM blir ett större och större problem så anser iaf jag att man bör följa hälsoprogrammet som är utvecklat i samråd med veterinärer och kardiologer och inte är någonting som klubben hittat på utan är ett hälsoprogram för flertalet drabbade raser. Anser man inte att HCM är ett problem har man inte läst på enligt mig. Kolla www.pawpeds.com och alla hälsoresultat, det ramlar in equivocala och HCM katter.
Sverak frågade faktiskt om BK ansåg att det borde bli obligatoriskt med HCM scanning för att registrera kattungar men vi röstade nej till detta för att inte tvinga på det på folk utan hoppas istället att folk tar till sig det iaf.

Ja jag har kikat på resultaten och ser ingen röd tråd. Det finns föräldrar med HCM som har fått friska ungar och friska föräldrar som får ungar som senare uvecklar HCM.
Det fins inga underlägg för ärtfligheten så idag vet man inte hur det nedärvs enligt ett antal veterinärer.
Om problemet blir större och större så borde detta indikera på att färre och färre undersöker? För enligt mig borde problemet minska om nu det är så många som tar hänsyn till problemet och om det nu är ett problem.
För mig är det lite som att lura sina kattungeköpare att avkomman är frisk eftersom den har scannade föräldrar vilket inte är sant.
HCM kan visa sig sent vilket också innebär att man avlar på en frisk katt som hinner lämna en hel del avkommor efters sig och som sedan insjuknar…vad händer då. Bör man i så fall inte sätta avelsförbud på alla sphynxar upp till ca 5 års ålder för att kunna scanna dom ordentligt? Och i så fall är dom då för gamla för att börja avlas på..hmm..den ekvtionen går inte riktigt ihop eller?
Sen tycker jag att det är märkligt att ni röstade nej till sverak. Om problemet är så allvarligt och ni har tillräcklig med underlag och veterinärer bakom er borde detta tas på allvar och röstas ja till inom sverak.
Enligt veterinärer ska man vara mycket försiktigt med att selektera såsom ni gör speciellt då forskningen inte är klar kring ämnet och jag skulle gärna vilja prata med den veterinär som påstår att HCM på sphynx garanterat är ärftligt så jag tar gärna hans namn och telenummer via pm då jag självklart är öppen för förändringar och vill kattens bästa men tyvärr går jag itne på allt snack utan vill gärna ha bevis och underlag för att kunna ändra uppfattning.

#3 Det länkas till alla som vill bli länkade till. Om du går in under länkar så ser du alla länkar. Antingen i skrift eller på banner. Don och peb rill hör ju också nakenraserna, så klart jag länkar till dem också.
Jag har startat en ny tråd där jag lagt in era inlägga ovan om just hcm. Så vi kan försöka hålla oss till ömnet i denna tråd.