Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett05-skötsel-och-omvårdnad
Läst 2350 ggr
Smalinka
0

Finnig svans

hej hopp folk!

har lite problem med min lillkilles svans, det är massa pormasker, oh iblnd blir det en liten finne av det.

badar honom en gång i veckan och då brukar jg borsta svansen lite med en mjuk tandborste, får u bort en del då, men det är grymt mycket kvar..

min uppfödare säger att jag ska klämma ut dom, men det känns som att de borde bli värre, plus att det kanske gör ont.

ser ju väldigt fult ut och lär ju inte gå hem på utsällningarna.

jag vill gärna ha många tips och så för jag httar ingen lösning själv. ibland kan man dock "klia" bort dom, typ är dom är "torra" och är påväg ut genom huden.

han är okastrerad ch 6 månader snart.

tck för förhand!

och kram till alla på alla <3-dag!

Natali
0

Det är en fetsvans.

Jag har i vissa fall fått bort det genom att tvätta bara stället det är med clearasil, alltså det man som människa använder i ansiktet. Tvättade ungefär varannan var tredje dag.

En annan grej kan vara att använda alevera gel och tvätta med den.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

BareEssentials
0

Jag använder galltvål till mina avelshanar

Smalinka
0

var köprer man galltvål?

Dolleminas
0

#3 jag har hittat det i mataffären (ica supermarket) brevid disk- och rengöringsmedel….

Natali
0

Jag tror man kan hitta galltvål även på bodyshop eller liknande affäere. Jag har också, som dolleminas, sett det i någon större mataffär.

Tror det viktigaste är att inte gnugga och reta området ännu mera. Och inte tvätta för ofta, då kan man få tvärt om effekt, att katten produserar ännu mera fett ur körteln. De har alltså en körtel som sitter runt svansroten som utsöndrar sektret/fett. Det gör alla fertila katter. Även de som är håriga, men då det bara ger effekt på underullen så brukar man ju inte se det på allt utom raser med bara underull. På våran nakna vänner ser man ju då pormaskarna så klart.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.