Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett05-skötsel-och-omvårdnad
Läst 5949 ggr
jvhs
2008-07-31 08:45
0

vilken mat?

hej jag undrar om man ska ha lite dyrare mat till sphynx katter. ser att många skriver om olika mat märken som jag inte känner igen. det finns ju mat hos vetrinärerna. ska man servera den maten eller går det bra med vanlig torrfoder som man kan köpa på ica?

eftersom dom är nakna ska dom väl ha mer energirik mat intesant?

Natali
2008-07-31 12:53
0

Rent generellt, gällande alla katter, så är inte ica mat bra. Det är ofta lite lågpris. Så för att ha störst chans att katterna får i sig det de behöver bör man köpa den lite dyrare maten som finns hos fackhandlare (djurbutikerna) och även hos veterinärerna. De hos veterinärerna är oftast kanske någon sorts specialdiet, fast det finns ju förstås även "vanlig" mat hos dem.

Sphynxar har ett något stärre matintag för att de förbränner lite mer, när de håller uppe värmen. Men förutom de så har det inget speciellt behov jämfört med "valiga" katter.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Leffe
2008-07-31 16:56
0

Matvaruaffärernas mat är dyrare om man räknar på innehåll och mängd

[Em_I_Am]
2008-07-31 23:20
0

Jag håller med om att alla katter borde få ett kvalitetsfoder och att nakenkatter förbränner lite mer för att hålla värmen. Sphynxen är även en aktiv ras och förbränner så sett mer än lite stillsammare raser.

Friskies och Whiskas osv är inget bra foder. Köp hellre något bättre och lite dyrare för det lönar sig ändå i längden. Katten mår bra och den dyra maten är drygare än dom billigare pga högre köttinnehåll. Kanske det även är så att folk som köpt en dyr raskatt (sphynxen är ju ganska dyr om man jämför med många andra raser) verkligen vill ge sin katt det bästa och är beredd att lägga ner lite mer pengar och energi på att leta upp ett bra foder. Nu låter jag jätte snobbig men jag tror faktiskt det är så.

Men å andra sidan köpte jag samma foder till mina huskatter innan jag ens hade Sphynxar… Men så är jag också petigare på vad mina katter äter än vad jag själv stoppar i mig :P

jvhs
2008-08-02 11:27
0

okej tack så mycke!

vilet foder tycker ni är bäst då?

kissan78
2008-08-02 12:15
0

Här äts det Royal Canin och Hills, har hört att Royal Canins perserfoder sa vara bra för sphynxar men har inte provat det själv dock… Det absolut bästa torrfodret (i mina ögon) är Orijen men det brukar inte säljas i alla djurbutiker och det kan va ganska vanligt med överkänslighet mot fisk och då funkar inte Orijen fullt så bra. Annars hör James Wellbelowed till en av dem bättre foderna också. Vill du köpa mat på en vanlig affär så köp isf blötmat, Mjau hör till en av dem bästa blötmaten.

Har för vana att så fort vi ska äta kött här i huset så ger jag till katterna innan jag börjar laga till nåt, alltså dem får av köttet, vilken sort det än är. Fläskfile och kyckling hör till favoriterna här.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Smalinka
2009-02-07 19:21
0

nu finns det ett särskilt foder för sphynx hos royal canin, lite svårt att få tag på hittills men det flesta är ju snälla nog att beställa hem det man behöver. =) sphynx 33 tror jag det heter bestämt =) från 12 månader kan tillläggas, finns ingen kattungefoder för sphynx ännu, men det kanske kommer. =)