Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett05-skötsel-och-omvårdnad
Läst 7825 ggr
Monarchy
0

Behöver lite info om sphynx!

Hejsan!

Jag vet inte så mycket om sphynx eller om katter i övrigt speciellt mycket eftersom jag själv aldrig haft egen katt.

Jag gillar även cornish rex, så jag tänkte att ni kan berätta skillnaden mellan dom två raserna.
-mat (äter sphynx mer än andra katter, behövs extra dyr mat etc)

-omvårdnadsbehov (behöver man ta hand om en sphynx mer än andra katter etc

- andra skillnader

skulle vara guld värt att få lite Insider information!Tungan ute

Natali
0

Hejsan. Vad roligt att du är intresserad av sphynx.

Mat behovet i typ av mat är densamma som för alla katter, lika mellan COrnish Rex och Sphynx. Delvis kan sphynxen äta lite mera, då den förbränner lite mera mat för att hålla värmen. Men näringsbehovet är likadant i grund och botten.

Det som skiljer en sphynx från vanliga katter är ju just pälslösheten. Däremot är det mycket litet behov om man jämför med långhårskatter som kräver bad och borstning. Bad behovet för sphynx ser olika ut från katt till katt. Jag badar min sphynx egetnligen bara inför utställning. Två månader är helt ok. Däremor så bör man kolla öron, rengöra kloklafsar osv lite oftare.

Rexarna badar jag ju knappt alls.

Skillanden mellan raserna. Båda är mycket sociala. Sphynxen upplever jag litemera klumpig än cornisharna. Men då är ju de väldigt akrobatiska. Ego, sphynxen, hon kan ju råka springa in i grejor på ett annat sätt. Otroligt lekfulla.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Monarchy
0

Tack Natali!Skrattande
Super bra info.

Det som jag hört är att man "måste" tvätta en sphynx varje dag för att den inte ska kännas "kladdig". läste det på någon hemsida.
Men det varierar nog stort som jag förstår.

Jag är sugen att köpa en sphynxGlad det som är synd är att dom brukar kosta mer.

Men ska hålla ögonen öppna!

kissan78
0

Så du har fastnat för sphynx också nu! Gjorde Chino sitt i frestelsen?! ;)

Badar precis som Natali min kille mest bara inför utställningar, kan bli någon gång annars om han börjar se alltför grisig ut. Trodde också att man var tvungen att bada ofta, badade Chino varje vecka från början men märkte snabbt att det inte behövdes.

Finns en del sphynxar till omplacering el som jag nämde när du var o hälsade på så kan man va fodervärd.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Dolleminas
0

#3 Hmm håller med att det verkar som att Chino varit framme… (Han har ju charmat flera andra redan…)

kissan78
0

#4 Ja han kan min lilla fis!!  Han har ju framförallt charmat husse vilket jag inte trodde skulle ske! ;)

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Monarchy
0

Haha ja!Tungan ute han var bara för söt!

okej med det låter ju bara bra deGlad

ja precis.  jag får hålla ögonen öppna å se om jag hittar nå

Kvadding
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla sphynxtjej Hippie lyckades jag av ren tur hitta som akut omplacering på blocket… 3500:- var vad jag fick betala så det är ju inte mycket pengar om man jämför med vad dom brukar kosta… så håll bara ögonen öppna! :)

Jag badar Hippie högst en gång i månaden, hon blir oftast inte så smutsig, o det lilla hon blir brukar jag snabbt o lätt ta med en liten tvättlapp bara eller en fuktad disktrasa…

Hoppas du hittar någon passande liten katt du också! :)

Monarchy
0

Det blev en 13månaders Cornish Rex!  super söt!

Men jag är fortfarande djupt förälskad i Sphynxar! mums för dom.
Kan helt klar tänka mig en sphynx som katt nr 2 i framtiden!

#7  aa det är billigt deTungan ute dom kan ju kosta så otroligt mycke väldigt synd för dom är underbara, fast ja;)  Jag är glad att inte vem som helst kan köpa dom också!

Animalen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag också några frågor Tungan ute

1. Måste en Sphynx ha kläder om det är kallt innomhus?

2. Kan en sphynx gå ut? (Vara inne/utekatt)

3. Brukar sphynx/Cornish rex gå ihop med hundar & andra djur?

(Bilden är på våra hundar)

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

Natali
1

#9 Hej.

De är bra på att hitta varma ställen. Men har du ett kallt hus så måste man se till att det finns varma ställen som de alltid har tillgång till. Ett alernativ kan vara att tillfällig har en tröja på, om det är tillfälligt kalls, om man vädrar osv.

Du kan INTE ha en sphynx som utekatt. Däremot går de gärna ut i koppel varma dagar. Man får dock vara aktsam om det är stark sol. Kläder är bra om det inte är väldigt varmt.

Tror att alla katter funkar bra med hund om de vänjer sig vid varandra och om hundarna aldrig får jaga katten (om de inte busar tillsammans). Cornish går super bra i hop med hund, och det gör garanterat sphynx också!

Välkomme hit föressten.

Animalen
0

#10 Tack :D Tänkte bara eftersom vårat hus brukar vara kallt efter natten. Och då får vi elda i den öppna spisen :) Vi har ju också två ganska stora hundar. "valpen" Marley blir snart 7 mån och Gimmli blir snart 2 år. Ingen av dom är vana vid katter över huvu taget. Men när dom ser en katt ute p runda så blir dom jätte ivriga och vill springa och leka. Tänkte mest på att en Sphynx är hårlös så den inte skadas … "/

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

Animalen
0

#10 Tack :D Tänkte bara eftersom vårat hus brukar vara kallt efter natten. Och då får vi elda i den öppna spisen :) Vi har ju också två ganska stora hundar. "valpen" Marley blir snart 7 mån och Gimmli blir snart 2 år. Ingen av dom är vana vid katter över huvu taget. Men när dom ser en katt ute p runda så blir dom jätte ivriga och vill springa och leka. Tänkte mest på att en Sphynx är hårlös så den inte skadas … "/

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

Dolleminas
0

#11 Alla katter brukar ha förmåga att "sätta hundar på plats", vår första Cornish tog vi över när hon var 3 år, och våran finsk spets som då var ca 5år hade aldrig träffat en katt som inte var lösspringande förut och gissa vad han fick jobbigt när denna hona "fostrade" honom… (katten var van hundar) När sedan nästa cornish gjorde entre började hunden att försöka "tjafsa" med henne men då gick gamkatten emellan…. sen så gick det rätt så bra (den yngre och hunden vart väl inga "tokvänner" men bra lekkompisar…) i Husvagnen skötte sig dock båda exemplariskt….

cherish
0

Vår dotter är ju galen i sphynxar och hon vill gärna skaffa en så fort hon flyttat hemifrån - vilket hon jobbar på att göra! ;)

Tänkte på det där med att ha den utomhus. Vi har ju altan där våra pälsklädda katter gärna ligger och solar under vår, sommar och höst. MIsstänker att en sphynx gärna vill göra det oxå men då den inte skyddas från solen av pälsen, måste man smörja in den på nåt sätt eller hur löser ni det?

Chino och Ego är de som fångat mitt hjärta men det finns så vansinnigt många vackra sphynxar och jag önskar att vi hade plats för en redan nu …. men den dagen det flyttar en till min dotter lovar jag att jag kommer vara där och pussa det underbart mjuka skinnet! :D Len som en persika är de, om de inte är som gummi då. :P

Kram på er!

Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

Natali
0

#14 Ha ha, och du som inte alls skulle ha någon! Skrattande

De skall antingen smörjas, eller ha en tröja på sig. Fast personligen har jag aldrig behövt det på Ego. Men har sett en helvit killle (alltså sphynx) som blivit rejält solbränd.

cherish
0

#15: Nej, nej, nej - JAG ska inte ha nån! *fniss*

Aha .. vilken faktor använder man då? Finns det speciella för djur …? Känner att det skulle bli himla svårt att hålla en solälskande liten skrynkla från altanen utan att ha hemskt dåligt samvete … *suck* Smörjer man in hela katten, även öronen? På cornisharna får man ju ibland smörja öronen vet jag även om jag inte hittills gjort det … det är ju plasttak på altanen iofs …. men fönstret ….

www.shaneequas.com

kissan78
0

#16 Vet att det är dem som använder helosan spensalva, den innehåller solskydd, vet inte vilken faktor bara. Chino har jag aldrig smörjt men det syns i rynkorna att han är ljusare där. Tro det är viktigare på vita sphynxar att dem skyddas för som alla ljusa är dem känsligare.
Så hon jobbar på att flytta, bra bra.  Har planer för en kull framåt sommaren. Så då kanske jag får infria mitt löfte till henne. Flört

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

cherish
0

#17: Jadu, tror du inte hon tjatar …??! Men när hon har skaffat jobb och har råd att ev dela med sin bror får hon flytta har jag sagt. Jag har INTE råd att betala nån lägenhet nu när en av oss blivit uppsagd! :D

www.shaneequas.com