Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett05-skötsel-och-omvårdnad
Läst 1842 ggr
Nanii
0

Återigen, vita fläckar/prickar.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Har skrivit ett tidigare inlägg angående detta men ingen vet vad det kunde bero på. Det har nu konstaterats att kattungarnas mamma har haft "hormonrubbningar" och att detta orsakat fläckarna. Min förra sphynx hade detta och det såg ut som på bilden, de vita fläckarna på magen.

Efter 5 månader var dessa inte borta.Utan det hade kommit lite fler.

Nu har nya kullen samma fläckar. Är det någon som vet om detta är ärr eller vad det kan vara?

Någon som haft samma sak på sina sphynxar, vad ska man behandla med? Vad är bäst att bada i, smörja med osv. Jag måste få svar! MVH

Natali
0

Tyvärr har jag ingen ide alls.

Om det sitter på magen skulle det ju kunna vara ärr från när kattungarna diar, har haft katter som fått stora sår efter kattungarnas käblande om maten.

Men som du beskriver så verkar det vara något som har kommit på kattungarna också?

Hormonrubbningar, vet någon vad det beror på att hon haft detta? Är det samma katt som har kattungar nu?

Det enda jag kan ev, rekkommendera skulle i så fall vara att smörja med Aloe vera Propolis salva, som innnehåller mjukgörnade aleovera men även den antibaktirella ämnena tagna från binas bikupor. Den tar bort ytliga infektioner/bakterier väldigt lätt. Men om det är något som kommer innifrån så hjälper inte detta.

Vad äter katterna? Kan det vara något de inte tål via maten?

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Nanii
0

Min katt hade ju de här fläckarna sen födseln. Mamman har inget sånt. Ja det är samma katt som har ungarna nu. Tester visar inte på att kattungarna inte tål särskild mat.

Men vad jag såg på min katt så buklar dom inte ut de här fläckarna utan ser mest ut som små ärr efter prickar.

Natali
0

Kan det helt enkelt vara områden med avsaknad av färg då? Förändras prickarna någongång, alltså ändras deras storlek? Verkar katten vara irriterad?

Nanii
0

nej han verkade inte irriterad. Fläckarna förändras inte utan det kommer mer med tiden verkar det som. Dom verkar bli större ju större katten blir. Men som man ser på bilden så är dom ju i olika storlekar.

I första kullen hade dom samma sak, men på en av kattungarna bleknade det bort, men inte på min.

Natali
0

Jag tycker då att det låter som om det skulle vara bara något i huden som gör att den bleks med åren. Men har ingen aning om det förekommer på sphynx, eller katt över huvudtaget.

Det finns ju på häst (avblekningsbar skimmel) och på hund (tex Silver hos pudlar).

Det kanske blir en ny färg? Flört