Hej
Hej undrar om
allergiker kan tåla sphynx?
Vissa kan men långt ifrån alla och de flesta allergiker som klarar av sphynx så pass att de kan ha en har dock oftast symptom av något slag. Rekommenderar flertalet provnosningar.
Oki har bara träffat en å då gick det bra, men det var ej så länge.
Hadde varit sååå mysigt å kunna ha en kisse:)

Beror på vad du är allergisk mot. Min kille är själv kvalster och pälsallergiker. Han tålde inte min sphynx, men tål dom lite bättre än vanliga katter. Detta för att den "olja" och saliv som katter utsöndrar påverkar en allergiker mer än själva pälsen. Dock bär pälsen med sig den här salvan och det sprids i hela lägenheten. Medans en sphynx inte utsöndrar lika mycket och det inte sprids överallt. Men jag varnar dig att det kan bli värre med tiden. Sen att du måste bada Sphynxen mer om du är allergiker, vilket i sin tur inte är bra för sphynxens hud (vad jag läst).
Jag skulle om jag var du provnosa eller be nån att få ha en katt som fodervärd eller liknande hos dig några veckor och se hur du reagerar. Helst en över 6 månader då kattungar är värre än äldre katter för allergiker. Men ska du skaffa en så se till att du testat dig och att du kan göra det som krävs för att både du och katt ska må bra.
Lycka till!