Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett11-katter-kattungar-köpes
Läst 1661 ggr
Ranya
0

Sphynx hona köpes

Hej!

Jag letar efter en sphynxhona som passar till avel.

Kontakta mig för info.

MVH Ranya

BareEssentials
1

Hej,

Tror inte du får så många seriösa svar på detta vis om jag skall vara ärlig. De flesta vettiga uppfödare säljer endast katter till avel om man har registrerat katterinamn och visar att man tänkt igenom köp, sin avel etc. Att ta kontakt med en uppfödare man själv tycker verkar bra och skapa en kontakt så man kan få en mentor och hjälpen det innebär är en bra början.

MVH
Isabelle

Ranya
0

Hejsan!

Jag är medveten om det, men jag är inte helt ensam i detta.

Jag har köpt min katt ifrån en välkänd, restriktiv uppfödare som jag känner privat.

Jag vill inte hålla på och tjata på henne om att leta upp en till katt, då det ju ändå är mitt val.

Varje gång jag hittar en så frågar jag henne vad hon tycker, såklart.

Hon hade aldrig sålt en fetil honkatt till en nybörjare innan, utan gjorde det för att hon litade på mig, med ett "hållhakskontrakt" såklart…

Jag skulle aldrig para någon utav mina framtida katter utan hennes medtycke, då jag vet att sphynxen är en liten ras m.m.

Alla är vi nybörjare någon gång, men har man en mentor som man lyssnar till slipper man göra en massa onödiga fel…

Har du ett bättre förslag på annonsering?

Ranya

BareEssentials
1

Hej,

Som sagt, ingen annonsering alls. Hör av dig till de uppfödare du är intresserad av och skapa en personlig kontakt.

Mentorskap finns för att hjälpa till, att helt följa en annan människas tankar tycker jag verkar vara att gå lite långt om jag skall vara ärlig. Att fråga, lyssna och ta in men göra sina egna medvetna val.

MVH
Isabelle

kissan78
1

Håller med Isabelle i det här, när man letar avelsdjur är det bäst med personig kontakt. Sen även att göra precis det en annan säger tycker jag också är att gå lite för långt. Jag har en underbar mentor men jag har valt min egen väg att gå ändå. Gör en del saker hon inte gör och tycker och tvärtom.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Dolleminas
0

Jag håller med #4 om att personlig kontakt alltid är bäst, sen förstår jag givetvis dig också eftersom du är ganska ny inom kattvärlden tolkar jag dig som, det är bra att ha en mentor som rådgivare dock ska inte denne styra och ställa dina beslut. är jag har funderingar hör jag alltid med lite olika i bekantskapskretsen eftersom vi alla har olika synvinklar både vad gäller utseende och linjetänkande, däremot vet jag att min mentor aldrig skulle lägga sig i mina beslut, däremot kan h*n ibland säga "Maggan har du verkligen tänkt klart på detta…" och tycker enne att jag verkar hoppa i galet dike så säger denne det utan att försöka styra mig åt ett helt annat håll.

Sen är det ju en annan aspekt man måste kolla med, om du är ny så är det många som inte känner dig och vet vad du har för planer, hur ska då ev kattungeköpare veta nåt om dig och katterna? Vill inte på nåt vis trampa på några ömma tår men det finns alltid anledningar till varför uppfödare inte vill sälja katter utan personlig kontakt alt. via referenser, och allra helst fertila katter… Hoppas du förstår hur jag menar.

zeldtrix
0

Håller med övriga här. Personlig kontakt är a och o om man vill köpa katt till avel.

MVH Liselotte & katterna

zeldtrix
0

Tillägg till mitt eget inlägg. Personlig kontakt är lika viktigt vid köp av sällskapskatt givetvis. Man får dock vara beredd på en rejäl utfrågning om man söker avelskatt Glad

Ranya
0

Hej igen!

Jag bara undrar;

#1- Man skall inte leta katt själv

#2- Man skall inte vara styrd utav sin mentor

Guida mig gärna i hur man skall hitta en katt då Skäms

Jag känner ingen annan med sphynx, än mindre någon uppfödare annat än min "mentor", så vart skall jag få personliga kontakter ifrån?Obestämd

Min mentor vet ju mycket väl hur en sphynx "skall" se ut så man inte blir lurad, så att hon "godkänner" gör väl ingenting?

Jag har varit intresserad utav sphynx och läst på internet och så i snart två år, men jag har inte kunnat skaffa en förrän nu… Det finns inget som säger att man är mer seriös bara för att man öppnar katteri än om man är en lyhörd amatör, eller??

Jag har skickat länkar tidigare till de katterier som haft lediga kattungar och min mentor har ofta avrått mig helt ifrån många katterier som får en massa kullar på löpande band…

Vidare så hoppas jag ingen här trodde att jag skulle vilja köpa en utan personlig kontakt, jag tror inte heller att det finns postordersphynxar Tungan ute

Litet rörigt inlägg här, hoppas inte jag irriterar någon, men jag förstår helt enkelt inte  Skäms

Raanya

BareEssentials
1

Klart du skall leta katt själv men inte genom att annonsera, som sagt, skriv till de uppfödare som du tycker är vettiga, kolla runt vad det finns för katter, vad är viktigt i en kattunge för dig?

Naturligtvis kan du ta hjälp av din mentor men enligt mig skall mentorn inte ha sista ordet utan bara hjälpa till.

Jag har en tjej som köpt katt till avel från mig, vi letar just nu hane till hennes hona. Hon kommer med förslag, jag säger vad jag tycker, både bra och dåligt men sedan är det upp till henne att välja, väljer hon inte den jag hade valt är det inget problem för hon har gjort ett aktivt val, tittat igenom möjligheterna och kommit fram till vad som är rätt för henne, precis som det skall vara.

Sedan hur en sphynx skall se ut, du kommer aldrig kunna köpa en perfekt sphynx, dem behåller uppfödarna själva :) Det du återigen får tänka på är vad som är viktigt för dig. Jag har tex köpt en hane som är långt ifrån vad jag kallar mitt ideal utseendemässigt men han är 6 år och HCM fri och det är viktigare för mig än allt annat. Vissa avlar på nakenhet, andra bara på typ, den tredje blandar till det osv. Gör upp din egen avelsplan så blir det lättare att hitta rätt :)

Har du en mentor som du litar på, varför inte köpa katt av henne?

Dolleminas
1

Jag vet ju inte vart du bor, men har du varit på någon utställning? Det är största mötesplatsen för både uppfödare och blivande kattägare samt ett toppenställe att knyta kontakter på!!!

Lycka till, för jag är säker på din blivande katt finns nånstans där ute!! Skrattande

Ranya
0

Hejsan!

Jag har köpt en utav min mentor, finfin stamtavla med  Cool

Anledningen till annoneringen är att jag ville hitta en som är ledig nu, istället för att kolla runt på alla hemsidor fram och tillbaka.

Jag har ändå en idé om vilka uppfödare jag gillar…

Sen så skall jag väl försöka ställa ut min kisse, men jag är så blyg så jag vågar inte Skäms Inte än..

Tack för uppmuntringen #10!!

Dolleminas
0

#10 det är många som inte törs och sen får blodad tand för utställning (jag är själv ett levande bevis…) Såklart man uppmuntrar för nåt man tycker om själv, och vid den första utställningen behöver inte katten vara med utan gå på en som besökare, det gör att man "hinner" med alla frågor och funderingar, annars kan det bli mycket förvirring…

Och som sagt Lycka till!! Skrattande

BareEssentials
0

Klart du skall ställa ut din kisse :) Det är alltid jätte trevlig stämning på utställningarna och är man nybörjare hjälper de flesta så gärna till.

BareEssentials
0

Vet inte vart du bor men kan iaf rekommendera IDP klubben Hallandskattens utställning i Varberg den 18e oktober, då håller Bara Katter sitt klubbmästerskap också :)

För att bli medlem, se: www.barakatter.se

mumsikoff
0

#11 Som alla tidigare har sagt kommer du troligtvis INTE hitta en SPhynx till avel genom att annonsera pådetta sätt. Om änåd någon hör av sig, är det troligast inte någon seriös uppfödare och katten kan vara en mindre bra bas för din uppfödning, om jag säger så.

Om du everkligen vill föda upp och har ambitionen att hitta en bra katt, så rekommenderar jag dig att försöka att inte tänka i banorna "jag vill ha en katt just nu" och att "låt alla komma med erbjudanden till mig". Det är ditt jobb som spekulant på en kattunge att "övertyga" uppfödaren om att du är ätt person och att man kan lita på dig.  Du själv måste gå in på olika uppfödares hemsidor och kolla vilka kullar som finns/vilka katter som kommer paras snart och när du hittat en uppfödare du tycker har bra katter så finns det inte mycket annat att göra än att ta kontakt. Det allra bästa är att skriva en presentation i ett mail, skriva vem du är, hur din familj och boende ser ut, varför du vill föda upp och också förklara att du är nybörjare och skulel vilja ha hjälp. Oftast uppfattas detta som ett seriöst och bra sätt att ta kontakt med uppfödare och förhoppningsvis hör denne av sig till dig för vidare kontakt.

Som andra skriver är också ett alternativ att gå ut på utställningar och titta runt på sphynxarna där, samt lära känna ägare/uppfödare och på så sätt presentera sig.

Har du möjligen funderat på att ta en katt på foder? Eller kanske halvfoder? Detta kan vara ett väldigt rba sätt att komma in i aveln, lära sig hur allt går till och få stöd, utan att till en början iaf ha huvudansvaret.