Rasnamn
Hej!
Brukar vara inne och kika har da och da, men har nog aldrig skrivit ngt innan. Iaf, vad jag undrar ar skillnaden pa de olika raserna sphynx, don shpynx och peterbald. Har inte lyckats fa ngn klarhet i fragan och hoppas att ngn skulle kunna ge en enkel forklaring :)
Tack pa forhand.
// Amanda
Sphynx: Kanadensisk kattras med en recessiv nakengen. Skall vara lite runda och goa med stora öron, citronformade ögon, svagt till moderat stop. Finns i nakengrader från dåligt pälsad devon till gummi.
Don sphynx: Rysk kattras med en dominant "hairloss gen". Mer kantiga katter, skall vara muskulösa. Mindre uppåtstående öron, mandelformade ögon, en båge över näsryggen istället för stop. Dessa finns i 5 pälskvaliter: straight coat (fullpälsad), brush (lockig sträv päls), velour (kort mjuk päls), flock (ännu kortare och mindre mjuk päls), gummi (Born Bald som de även kallas föds totalt nakna utan någon päls, morrhår etc).
Peterbald: Rysk kattras även detta, kom till genom att man parade en siames och en don sphynx. Så detta är en naken oriental/siames med långt huvud, stora lågt satta öron, sneda ögon, rak profil. Även dessa finns i ovanstående 5 hårlag.
Temperamentsmässigt så brukar jag säga att don sphynxarna är väldigt väldigt intensiva, kräver uppmärksamhet och stimulans jämt, sphynxarna vill vara nära mest hela tiden men nöjer sig med att ligga på dig och mysa, peterbalden är den mest självständiga rasen som faktiskt kan hitta på saker helt själv utan att dra in dig :)

Okej tack for forklaringen! :)
Sa aven "nakenkatter" kan ha pals alltsa? Det var nagot nytt for mig!
// Amanda
Javisst, iom att de inte har en nakengen utan en hairloss gen så har don och peb lite kraftigare variation men tittar du på bilder på SphynxDilla så ser du som sagt allt ifrån pälsade sphynxar till gumminakna.
Detta är S*Bare Essentials IV Zéphyranthe en brush don :) I dagens läge är hon helt naken på kroppen men har brush fötter fortfarande.
Hur är det med underull i dessa raser? När dom är brush, saknar dom väl fortfarande underullen? Det innebär väl att dom fungerar på såna allergiker som jag? (Tål katter/hundar utan underull) Eller har vi fått det helt om baktassen här?
What the bleep | Killing my darlings | Kimimilas
Nej de har ingen underull men jag skulle aldrig säga att någon av nakenraserna var allergivänlig. Vi har haft väldigt många allergiker på provnosning här och det har inte varit en enda som inte kännt någonting efter att ha varit här, sovit på örngott som katterna sovit på eller köpt en kisse