kille eller tjej??
är det egentligen någon större skillnad på att ha en kille eller tjej sphynx?
finns det några för och nack delar med de olika könen??
jag ska ha min katt som sällskap.
jag vill gjärna ha en tjej, men den enda anledningen till det är nog att jag är rädd för att killen ska skvätta?
tack för hjälpen!

Om du skall ha en sällskapskatt så kvittar det ju på sätt och vis om det är en hane eller hona. En sällskapskatt skall ju, för kattens egen skull, kastreras. Då kommer ju inte hanen att markera.
Det är ett enklare ingrepp på en hane med en kastrering. På en honkattskastrering behöver man ju öppna buken, och det ingreppet blir också dyrare.
Hanarna är egentligen snäppet mera gosig. Nu pratar jag dock om alla raser överlag inte speciellt för Sphynx.
Lycka till.
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.
Hanarna är hos de flesta kattraser mer keliga än honor. Efter kastrering kan det ibland bli för mycket. Honorna är mer självständiga även efter kastrering och kelar när det passar dem
åååh jag vill gärna ha en MYCKET kelen katt!
tack

Vissa uppfödare säljer sina kattungar kastrerade och klara så slipper man tänka på det själv 
jag rekommenderar en hane om du vill ha en supergosig sällskapskatt! Som Natali skrev så är det billigare och enklare att kastrera en hane (om den nu inte redan är kastrerad från uppfödaren) Jag äääälskar hankatter och har just nu tre stycken här hemma, två fertila (som inte kissar) och en kastrat. Sen har jag 2 fertila honor också men hanarna är ju som mysigare ändå. Tjejer kan va så egna. ;)
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
#1 Då måste våran lilla prinsessa vara en pojke inners inne *fniss* Hon är så extremt gosig att det nästan blir jobbigt när man är jättestressad t.ex.
Hon gosar med allt som går att gosa med. Falcon (hunden) är väld et största offret antar jag :P
What the bleep | Killing my darlings | Kimimilas