Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett05-skötsel-och-omvårdnad
Läst 2038 ggr
jvhs
0

lite undringar om sphynx köp....

hej hej

jag vill köpa en sphynx men jag har lite funderingar kring detta. när det såtr att uppfödaren säljer en kattunge som sällskap måste man kastrera den när åldern är inne då? skiver man lixom kontrakt på det? jag vill gärna ha en som inte måste kastreras sö att ta en kull. det vore så kul, men jag vill inte ha något katteri.

undrar oxå om sphynxar är känsliga mot att vara ensamkatt eftersom dom är så sociala och kärleksfulla, eller räcker det om det är matte och husse den har och ge sin kärlek till? (och givetvis vi ger till den)

om…ne NÄR jag skaffa en sphynx kommer den bli så himmla bortskämd =)

mumsikoff
0

Jag kan endast svara för vår uppfödning, men det skulle inte förvåna mig om flertalet uppfödare håller med.

Alla våra kattungar säljs med kontrakt, vare sig de säljs till avel eller till sällskap. De flesta utav våra kattungar säljs till sällskap och utställning och lämnar vårt katteri redan kastrerade, dvs det går inte att ta kullar på dessa. Dock är också priset reducerat då man inte har möjlighet att avla. De få kattungar som vi säljer till avel är endast sålda till personer som har ett mål med sin avel (dvs inte folk som bara vill ta en kull för att kattungen är söt) och endast till registrerade uppfödare.  Vi har ingenting emot att sälja till nybörjare sålänge man är seriös och har en klar bild av vad man vill med sin kommande uppfödning. Avelskatter säljs för ett högre pris och har ett kontrakt med restriktioner och avelsgarantier.

Så nej, från oss vore det omöjligt att få köpa en katt som man ev. senare vill ta kull på. Ett tips är att fundera på varför du vill ta kull på din kommande katt, är det för att vinna tillbaka pengarna, få prova på att ha kattungar eller bara en fix idé. Kan en katt på foder vara ett alternativ?

De flesta sphynxar uppskattar sällskap av en annan kisse, men det är väldigt individuellt. Man får gå på varje individs egenskaper och personlighet och vara beredd på att en kompis kan krävas i framtiden :)

Jag hoppas att du fick lite svar på dina frågor iaf och att du snart hittar din drömkisse som du får skämma bort! Lycka till!

Stj3rnfallet
0

Vill man avla så är det ju väldigt bra att läsa på om avel också (nu menar jag ju inte att du inte läst ngt om avel) =) Sen måste man ju räkna med konsekvenser och inte bara att man ska ta en kull för sakens skull. Det kan ju bli så att honan inte kan föda själv och man måste åka akut till veterinären med den så de får göra kejsarsnitt, vilket kan bli väldigt dyrt, så man får ju spara lite pengar så att man har råd att ta kullen =) Är väl en hel del runt omkring som också kostar.
Jag hade gärna velat bli fodervärd på en katt till nästa år, men först hade jag tänkt inrikta mig på att läsa så mkt jag kan om avel m.m. innan.

Vad jag har sett så är det som #1 skriver att de flesta uppfödare säljer avelskatter endast till registrerade uppfödare, vilket jag kan förstå!