Utställning
Hejsan!
Jag har funderat på att ställa ut min Fossil i Luleå, då de har en utställning där 13-14 september, men jag ka ju ingenting om utställningar och jag har ju ingen aning om hur man gör! Är ju som sagt nybörjare.. Jag vet knappt hur man anmäler sig till en utställning :P Måste man vara medlem i en Sverak godkänd kattklubb för att man ska få ställa ut? Jag är ju inte det än i och med att jag inte fått hem Fossil än. Men jag borde väl bli =) Hon har ju som sagt dansk stamtavla, men det spelar väl ingen roll på en utställning?
Det hade ju varit så kul om jag hade fått prova ställa henne nu när det ändå blir en utställning i närheten! Men det känns lite hopplöst när jag inte kan något. Får man låta någon annan ställa sin katt?
Ja det var nog alla frågor för tillfället ;)
Man måste vara medlem i en kattklubb, sen är anmälningstiden ca 2-3 mån INNAN utställningen ska vara… Enklast är att du tar kontakt med närmaste kattklubb se: www.sverak.se under kattklubbar finns det adresser och mer info om utsällningar, vad gäller stamtavla så om hon har en dansk stamtavla och ska bli kvar i sverige går det att reistrera om det inom sverak (så gör man på importerade katter) Lycka till!!
#1 Jo, jag såg att första anmälningsdagen var 13/6, men det stod inte någonstans när sista anmälningsdagen är. Jaja, annars får jag helt enkelt vänta till nästa tillfälle! Norrbotten är ju min närmaste =) Kallades Nos med förkortning tror jag.
Jo, men det roliga är att hon är född här i Svergie, bara det att uppfödaren reggar dem i Danmark. Får se hur jag gör, men tack ändå!=)
Det är redan överfullt till utställningen i Luleå tyvärr. Oftast behöver man betala in första dagen för att få komma med.
Hoppas att få se dig o kissen på nån utställning framöver. Första steget är att gå med i en kattklubb som Dolleminas skrev. Det spelar ingen roll vilken du väljer att gå med i men om du skulle vilja va mer delaktig i klubben så kan det va smart att ta någon som ligger nära till.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
#3 Jo och sista anmälnings datumet har ändå varit redan, så det gick inte! Jag får helt enkelt vänta på nästa tillfälle =) Brukar det finnans någon som kan hjälpa en att ställa ut? För jag vet ju inte ens hur man gör :P Jag fattar ingenting av att dra ut katten hit och dit, inte alls lika lätt som med hundar :P Jag kommer säkerligen gå på någon utställning! Men jag är bara rädd för att jag inte kan stanna hela tiden p.g.a allergi.. Hur sjutton gör man då? För som jag har förstått det så får man ju inte gå förrän alla är klar eller nått sånt.
Om du inte har alltför långt till Luleå så kom och kika hur en utställning går till, vi är flera som gärna skulle vis och förklara, det är bara så svårt att förklara allt via en tråd… samtidigt kan det vara bra och "bara" besöka först för att se om det ens verkar kul…
#5 Jag bor i Kiruna och har ca 35 mil till Luleå, men kanske kan lura min kompis att följa, så slipper jag betala bensin (hennes mormor gör det) och då kan jag säkert komma dit. Är det bestämt vilket tid utställningen börjar? För jag kommer gärna och tittar!=)
Vanligtvis brukar utställningar öppna för publik runt 10-tiden, förstår att det blir en lång resa men tyvärr är det den nordligaste fn, när det gäller för oss norrlänningar så avstånd under 30 mil enkel resa känns "nästgårds".. jag har själv ca 45-48 mil till Luleå… samtidigt är det inte "bara"utställning utan jag ser det mer som en chans att träffa kattintresserade vänner oberoende ras men med samma intressen
, vissa känner man mer än andra…
Håller återigen med Dolleminas, det bästa är att besöka en utställning först och få se hur det går till. Tar du dig till Luleå utställningen så är det bara att leta reda på nån av oss. Jag kommer dit med sphynxen Chino och cornisharna BabyBelle, Vile och Zorro. Sen så kommer min lilla sphynx som bor hos fodervärd också dit, söta Fjant.
Bara att du hänger med oss, och om du vill får du gärna 'träna' på att ställa katt och bära fram någon av mina!
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Håller med #8 Det skulle vara kul att råkas, vi delar gärna med oss av vårat intresse eller hur Kissan… som du förstår #0 så känner jag och Kissan varann väldigt mycket, fast vi bor en bit från varann, dock i samma kommun…
#7 Haha, ja, 30 mil är ju ingen match!:P Inte för norrlänningar iaf =) För något år sedan när syrran bodde med sin sambo i Jönköping så tyckte han att 8 mil till Gränna var jättelångt, men nu när de bor här har han insett att det kanske inte var så långt trots allt ;) Ja, det är alltid kul att lära känna nya människor! Synd bara att man inte tål alla raser =(
#8 Ååh, Cornish rex är så fina! Kan ju vara en chans för mig att se om jag tål sådana också =) De är så otroligt vackra och verkar vara så mysiga! Fast det får nog räcka med en katt till att börja med och sen när jag bor i större så kan det bli fler =) Jag måste verkligen få med Madde dit!
En fråga som inte direkt har med utställning att göra.. Men jag har funderat på att bli fodervärd senare åt en katt när jag har blivit lite mer van ägare och läst på mer om avel, men jag kan ju passa på att fråga er som kanske vet (är för lat för att starta en ny tråd :P). Vad brukar uppfödare kräva av en fodervärd? Det är väl inte bara reggade uppfödare som får vara fodervärd?
Enklast är väl att du lägger ut en tråd om fodervärd tror jag..