Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett01-allmänt-kattsnack
Läst 1859 ggr
Nanii
0

Men ursh!

Det är 4e gången min katt "bajsar på sig".. När han bajsar i lådan så ska han ju täcka de efteråt men han lyckas bara sätta tassarna i sitt eget bajs. Som han sen går omkring med. Sen har han kvar bajs i rumpan så jag måste alltid ta papper och torka den på han Fundersam. Och han bajsar så pass upp i lådan så att det ofta hamnar bajskorvar på golvet.

Idag kom han upp i sängen och "bajsade" ner mitt täcke, han hade en hel del bajs på tassarna denna gång så de stank och så. Det kanske är sött men jag känner mig så mamma aktig när jag ska torka rumpan på han.. sällan han gör sig ren själv med. Och på magen hade han också bajs.. suck.

Vad gör man, skaffa låda med tak? och hur kan man lära han att bajsa I lådan och täcka utan att ha tassarna på bajset?

Jag menar de kan ju inte va trevligt för honom att gå omkring med bajs lite överallt. Och det är sällan jag ser/hör att han går på lådan och gör nummer 2 liksom så hinner inte lyfta honom mer till mitten av lådan. Kan heller inte komma och upptäcka detta sen säga till honom att de va fy eller nåt för då förstår han ju inte va han gjort och blir förvirrad..

Nu ska han iaf bada!

Natali
0

Jag tycker det känns som att Sphynxarna är lite mera orenliga av sig än mina andra katter. (Crx och huskatter). Prova att skaffa en låda med högre kanter eller en med tak.

Ego har kommit o torkat rumpan nån gång i sängen, på lakanet. En period när hon var mindre fick jag nästan dagligen torka henne med våtservetter i rumpan, så fort hon bajsat. Men nu går det bättre.

Det har också hänt att hon har haft bajs på tassen. Men tror hon blivit bättre nu när hon är äldre.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Nanii
0

Jag hoppas han kan vara lite mera renlig av sig när han blir äldre. Har hört att om katten bajsar utanför lådan och inte täcker detta på rätt sätt så kan man ha matskål osv vid lådan. Då katter tycker om att det är rent runtom där dom äter så håller dom rent.. men vet inte om jag ska det med tanke på bakterier som flyter i luften efter han varit på lådan.

kissan78
0

Håller med Natali om att sphynxarna är mindre renlig än övriga katter jag haft! Chino fick jag torka i rumpan en period, likadant med Fjant. Men båda två har blivit renligare nu när dem blivit större. Fast visst händer det ff att Chino måste bli torkad i rumpan efter han gjort nummer 2.

Nåt som var det bästa jag skaffat är en takad låda i hörnmodell, stor låda dessutom. Där har varken Chino el Fjant lyckats kliva i sin avföring och det har inte hamnat utanför kanten heller som det har hänt nångång på dem vanliga lådorna. Så om du har plats och tänker köpa en ny låda så slå på stort och ta en stooor hörnmodell.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se