Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett: 05-skötsel-och-omvårdnad
Läst 1740 ggr
Kvadding
0

HJÄLP MED MAT & SKÖTSEL!

Imorgon åker vi och hämtar vår nya familjemedlem, en 4årig sphynxtjej.

Finns det nån mat som är speciellt bra för sphynx och deras kropp?

Just nu får den Iams - Adult…. och det fungerar bra säger nuvarande matte… så jag funderar på om det är tillräckligt bra eller om jag ska köpa något annat? antar att jag inte ska de eftersom den maten fungerar bra för henne.

Vad ska ja tänka extra mycket på nu som sphynxnybörjare? är det något speciellt?

BareEssentials
0

Just nu håller jag på att tvinga mina katter till att acceptera barf då jag vill ha bättre tänder men annars ger jag Nutro Choice och Orijen till mina katter då jag anser dem ha bäst innehåll och funka bäst för mina sphynxars magar. På allt annat torrfoder har de haft allt från lösare avföring till kraftig diarre

Leffe
0

Ett av de bästa foder är James Wellbeloved

BareEssentials
0

Mina sphynxar älskade JW men det sprutade ur dem på det

kissan78
0

Både Orijen och JW klarar min kile inte av, antingen Royals Exigent el så då allergifodret Hills d/d är det han mår bäst av.

Tror nog det är bäst att katten får den mat den är van vid från början tills hon bott in sig. En flytt kan orsaka risig mage så det är dumt att byta kost på en gång. Vänta några veckor innan du gör ett ev byte. Ge gärna mkt kött (rått) om hon tycker om det. Barf tror jag är det absolut bästa man kan ge sin katt om man orkar. Själv fusk-barfar jag o slänger fram kött lite nu o då och kör mjukmat.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Kvadding
0

ouh rått kött :O jag som e vegan… haha men det ska jag nog kunna klara… får blunda o ha en latexhandske på mig lr nåt. Men ja precis som du säger är det nog bra att vänta tills hon känner sig trygg och hemmastadd här :)

kissan78
0

Förstår att det känns lite konstigt med att hantera rått kött, tycker ju jag med även om jag är stor köttälskare. ;) Men tänker bara att katterna måste få sin naturliga diet! Har dock inte gett mig på att ge hjärta än, fast den största anledningen till det är nog helt enkelt att jag inte hittat nåt ställe runt där jag bor där man kan få tag i det.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Nanii
0

"Vad ska ja tänka extra mycket på nu som sphynxnybörjare? är det något speciellt? "

Att bada henne 1-2ggr/veckan, rensa öronen, klippa klorna vid behov. Inte låta henne va ute i solen för länge, inte släppa ut henne själv såklart(blir säkerligen stulen eller dylikt). Ta hand om henne :D

Natali
0

Fast bada så ofta behöver man inte ominte katter är riktigt smutsig av henne. Jag inte badat ego på 1 ½ månad nu. Så skitig är hon inte.

Fast öron och klor osv måste man ju hålla efter lite.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Nanii
0

#8 tror det är bäst att bada henne.. även fast hon inte är skitig så måste hennes hud kännas smutsig väl? Dom har ju inte egen olja som andra katter.. det är som för oss att gå omkring med fettigt hår kan jag tänka mig.

Natali
0

Jo, men har upptäckt att ju oftare Ego badas desto snabbare blir hon skitig.

Visst har de väl olja? Det är väl det som blir smuts? Skilnaden är väl att de inte har päls som tar hand om oljan.

Om katterna blir irriterade i huden måste de så klart badas. Men blir bara massa jobb om man skall bada dem 1-2 ggr i veckan.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Nanii
0

Ja dom har olja men de är inte bra för dom för vanliga katter har päls som absorberar den. Skrev fel i mitt andra inlägg.

Dom ska badas för att få bort den naturliga pälsoljan som katter med päls absorberar. Sen tar de ju bara 5-10 minuter att bada och tvätta en sphynx. Jag tycker det är roligt att bada min iaf och har nu vant mig vid det. Oftast hoppar han i badkaret när han vill bada med Cool