Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett01-allmänt-kattsnack
Läst 2094 ggr
Nanii
2008-07-09 14:56
0

Ögonfärg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur kommer det sig att min katt har gröna ögon men andras har blå? Är det genetiskt eller kommer min ändra färg på ögonen senare?

På bilden kan ni se hans ögonfärg.

Natali
2008-07-09 15:56
0

Min Ego har blå ögon då hon är maskad. ALLA katter föds med blåa ögon, senare färgar de ut. Ögonen börjar ändra färg från typ 5 veckor och uppåt. Det är alltså genetikst på det sättet att om katten är maskad kan de ha blå eller gröna ögon. Det finns även maskade katter med gula ögon.
Vita katter kan också ha blåa ögon, eller vara tex oddeyed. Då har de ett blått och ett gult öga.

Hur gamal är katten?

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

mumsikoff
2008-07-09 15:57
0

Ögonfärgen beror på kattens färg. Gröna ögon är ganska ovanligt och är inte bundna till någon speciell färg. Däremot blåa ögon eller aquafärgade ögon har oftast maskade katter (antingen mink elelr point maskade) samt vita katter. Du har ju också många katter med gula, bärnstensfärgade samt olikfärgade ögon och lika skiftningar av dessa. Vill du specifikt ha en katt med blåa ögon då skulle jag satsa på att ta en pointad eller mink katt för att vara säker.

Nanii
2008-07-09 18:55
0

Han är 4 månader snart.

Ja, jag ska köpa en till i höst/vinter. Jag hoppas dom får en mörk (svart/blå) eller liknande.

Men hans föräldrar har gröna ögon båda två.