Överproducerar talk
Hej!
Nu har jag förvisso inte en sphynx (men ack så söta de är!) utan cornish rex. Fick däremot förslaget att jag skulle fråga här.
Vår lilla tös Jade är rätt kort och tunnhårig än så länge. Hon har svarta fula prickar under tassarna och bruna fläckar under armarna. (Ungefär som det ser ut när man svettas eller nåt..) Så vi åkte in till vet eftersom vi trodde att det kanske var svamp. Det var det dock inte, utan istället fick veta att hon överproducerar talk. De kollade efter parasiter och allergi, men hon har inga sådanna symptom alls. Vilket iofs är skönt.
Vet. skulle kolla upp hur vanligt detta är bland rex eller om det är ett symptom på att något annat är knas. Så vi ska ringa upp på fredag.
Har dock aldrig hört talas om detta, i någon ras. Fick dock höra att sphynx kan ha de problemen?
Så, min fråga då. Om sphynx har lätt att överproducera talk, vad gör ni åt det?
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

Ja, överproducering av talk vet jag tyvärr inget om. Men jag har två rexar som har haft typ skrovs mellan trampdynorna. Och båda har varit väldigt kortpälsade.
Nu när jag har bytt foder till helt fiskfritt så har de till och med börjat få päls, och det som de hade mellan tassarna finns inte längre.
Nu vet jag inte om det är samma sak, men mitt tips är att försöka utesluta fisk i maten. Ingen av mina katter har mått dåligt eller visat något annat!
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.
Hm, det är helt klart värt ett försök om inte veterinären har några brillianta förslag som funkar. För har inte hon det, så tror jag vi testar utan fisk ett tag och ser hur det funkar.
Detta går alltså att tvätta bort, men det kommer tillbaka efter en dag. Ju längre tiden går ju mer blir det.. Ser hemskt ut! Försökte ta kort på det förut, men det gick bara inte.. Kisse vägrade vara still.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Som det ser ut på bilden så ser min Chino ut… Jag räknar det som 'smuts'.
Hur ofta tvättar du Jade? För det jag har märkt på Chino är att ju oftare man tvättar han dessto mer får han, när han har fått vara nu mest hela vintern, iaf 3 månader utan bad så var det väldigt lite kvar på han men nu efter senaste badet i samband med utställning så har han blivit 'grisig' igen. Intressant att det är överproduktion av talk. Kanske blir så när dem är pälslösa/har lite päls att dem producerar mer talk för att hålla pälsoljan i schakt!?
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Jo funderade på om det kunde vara så. Eftersom Jade har väldigt lite päls för att vara rex. ;) (nog för att folk här nere i tyskland tror att båda är sphynxar.. jag tycker det är rätt uppenbart att de HAR päls. :p)
Vi tvättar i princip bara hennes baktassar någon gång per dag. Men det är för att hon inte riktigt förstått toaletten riktigt, så hon trampar i skiten.. Men jag har inte märkt att framtassarna blir bättre om vi låter det vara. Snarare tvärt om. Nu t.ex har vi inte tvättat dem på en vecka (för att vi skulle visa veterinären) och det har spridit sig en bit på baktassen och ser mycket "smutsigt" ut.
Så jag hoppas ju givetvis att det inte är något symptom för annan sjukdom, och att det är enkelt att hålla efter. Känns mindre mysigt när hon ska trampa en i ansiktet när hon gosar.. 
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

Precis så såg mina tjejers tassar ut! Testa att ta bort fisk helt från dieten! Fick tipset från en uppfödar vän. Och gissa om min förvåning när nu bådas päls börjar växa med stormsteg!
Jag ger just nu Exigent, Alltså RC det är det enda RC foder jag hittat utan fisk. Sen finns ju light maten från precept som grabbarna har ätit också, det är fiskfritt.
Det var det under armarna jag tyckte påminner om hur Chino ser ut men som det är på hennes tassar så har han inte iaf. Det kan nog va mkt möjligt att det är allergi som Natali skriver.
Det skadar ju aldrig att testa! ;)
När du kommer fram till vad det är så skriv gärna o berätta, det är väldigt intressant!
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

Det räcker nog inte med några veckor, utan hellre typ två månader. Jag upplevde mest mellan trampdynorna på mina. Jag testade Orijen ett tag, och i början kändes det som om alla katter mådde bättre. Så efter en och en halv 10 kg säck, så började det gå utför. Så allt tar tid, man ser inte skillnaden på en gång. Nu först börjar katterna se fina ut igen, och det var typ 6 månader sedan av slutade med Orijen.
#10 Det har du ju rätt i. :) Som tur är så äter Pucklis på egen plats ovanpå kylskåpet, dit Jade av någon anledning inte tror att hon kan komma på egen hand. (om man inte klättrar på våra ben och rygg..) Så Puck kan fortsätta äta RC eftersom vi har så mycket av det, så får Jade nåt utan fisk.
Imorgon ska vi ringa veterinären, så vi får se vad hon säger också. Men just nu känns det som att vi borde pröva fisk-fritt.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
James Wellbeleved´s foder är oxå fiskfritt, om man inte ger den med det som finns med fisk i förstås