Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett08-utställningar
Läst 1007 ggr
CamillaS
0

Kattutställning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, finns det nån här som kan berätta hur en kattutställning går till?
Kan man bara ställa ras katter eller kan man ställa ut huskatter med?

Natali
0

Du kan ställa ut alla typer av katter. Raskatter och Huskatter. De måste dock vara vaccinerade, id-märkta och raskatter skall ha stamtavla. Huskatter skall vara kastrerade efter 10 månaders ålder. Du måste också vara medlem i en ansluten kattklubb.

Jag kan försöka skriva i hop en liten artikel om utställning. Det blir dock då bara SVERAK-utställning, har tyvärr ingen erfarenhet av IDP utställning.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

CamillaS
0

Ok. :)
Hmm.. mina katter är kastrerade men inte id-märkta eller vaccinerade. Dom är innekatter, vi borde ha vaccinerat dom men har inte gjort det. :/ Vad står IDP för?
Ja, det skulle vara bra med en sån artikel. :)
Hitills så har jag bara ställt ut mina marsvin och mina råttor. men har länge velat ställa ut katterna med men det har aldrig blivit av. :( Finns det nån åldersgräns på katterna hur gamla dom får vara för att få ställas ut?

Natali
0

De kan vara hur gamla som helst. Ja nästan, de ska må bra också så klart. ;-)

När katterna blir över 8 så finns det speciella sidoklasser för veteraner och sen seniorer.

IDP är Nordiska Indipendent föreningen. De har också kattutställningar, fast lite annorlunda än Sverak, även om de i stora drag är samma.

Jag skulle rekkomendera att du ID-märker och vaccinerar även om du inte ställer ut dina katter. Det ger bra skydd för din katt.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

CamillaS
0

Ok. Jo det förstår jag, att dom måste vara friska ;)
Hur är det om man inte riktigt vet när dom är födda hur gör man då?

Så det är aldrig försent att börja med vaccinering?

Hur ser en dag ut på en kattutställning då?
Vad behöver man ha med sig? Hur förbereder man katten inför utställningen o.s.v. Våra två yngsta katter har blivit lite för runda om magarna efter kastrationen och så har dom fått en hängpåse under magen. sånna katter skulle det vel inte gå bra för antar jag?