Undran..
Hejsan! Jag skulle vilja veta lite om sphynx katter, jag har blivit såå förälskad i dom vackra varelserna har ifs aldrig träffat någon på rikigt men har nu länge velat ha. Men nu till frågorna ^^
*Badar man sphynx katterna, hur offta isf?
*Ungefär hur gammla blir dom?
*Är sphynx mer sociala än vanliga katter som jag har hört att dom är?
Glad för svar! :)

Men vad roligt att du hittat sphynxen.
Jag har en liten tjej, som jag bara ägt i ett par månader. Jag badar henne från 1 ggr i veckan till 1 ggr i månaden. Sen behövs öron och klor rengöras lite oftare.
Ålder borde vara som med andra katter tror jag, har dock inget säkert svar, men kanske 12-15 år?
Mer social på sätt o vis. Det beror på vad du menar med andra katter. Jag har ju Cornish rex, och de är ju väldigt social om man kanske gämför med en "vanlig"huskatt. Sphynxen är ungefär lika. Skall var med på det mesta, ligger i knäet vid tv´n. Enda stora skillnaden är att hon gärna vill ligga hud mot hud.
Sen tror jag att hur social en katt bli beror på hur de är vana med från uppväxten. Jag har ju haft en hittekattskull. Jag tror de tycker dem är en cornish, för de är med överallt, sitter på axel och pratar och är med på allt.
Hoppas det har hjälp dej lite?
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.
Hej så som jag skulle förklara sphynxen så tycker jag att dom är mer sociala än andra katter!
Ålder som en vanlig katt.
Bad är så som Natali säger
Du har fått bra svar redan men lägger till mina 'erfarenheter'…
Har också cornishar och tycker dem är mer nyfikna o galnare än sphynxarna medans sphynxarna nog kan va snäppet socialare på ett vis, dem går fram till främmande medans rexarna iaf kollar nån liten sekund ;)
Bad kan va allt från 1 gång i veckan till nån gång per år. Nu har inte Safari tex badat på 12 veckor och hon är inte direkt smutsig nu. Både hon och Chino är som 'smutsigast' 1-2 veckor efter senaste badet sen vänder det o man behöver inte bada på ett tag igen.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se