Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett01-allmänt-kattsnack
Läst 1249 ggr
RacerDonnans
0

Har någon..

tingat en Sphynx utan att första ha träffat en och i så fall hur blev reaktionen vid er första träff?

Till er andra som valt en sphynx, vad var det som gjorde att just du köpte en?

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

kissan78
0

Jag hade knappt hört om rasen då min fd fodervärd sa att det var en ras hon alltid velat ha o om jag ville ha en sån kunde hon gärna ställa upp som fodervärd . Började kolla runt lite o tillsammans besökte vi en uppfödare, där blev jag helt såld på Safari (som bor hos mig just nu) o efter några besök o intensiv kontakt med uppfödaren o mycket påläsning om rasen så tingades en liten hona. Pga vissa omständigheter är hon inte min längre. Men under den perioden då det väntades på att hon skulle bli stor nog o flytta så började jag o uppfödaren prata om att importera en gemensam avelshane o så blev det. Har aldrig ångrat en dag att Chino fick bo här!! En sån stor personlighet har han, tror inte jag ljuger om jag säger att alla som lärt känna honom älskar honom, även om dem inte gillar sphynxar! :)

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Natali
0

Jag träffade ju sphynxar innan jag tingade Ego. Men jag såg ju aldrig Ego live innan jag åkte o hämtade henne.

Men jag visste ju som sagt hur sphynxar såg ut och kändes. Men visste inte så mycket om hur de beteede sig.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Sidentass
0

#2 Själv är jag ägare till ett gäng huskatter..men beundrar dessa sphynxar när jag ser dom på bild..tycker dom är såå vackra o charmiga! Skulle vilja veta dock..bara av lite nyfikenhet, om dom har något speciellt "beteende" som kännetecknar den här rasen?

RacerDonnans
0

#2 Håller med, berätta mer om "egenheterna"!

Natali
0

Jag kan se en liten skilland mellan ego och cornisharna. Hon känns lite "dummare", fast det är inte heller rätt, för är det någon hon verkligen vill, så är hon smart som få. Hon är mycket mera envis. Enormt envis. Hon är ett matvrak utan dess like. Inte när det gäller torrfodret, alltså kattmaten, utan det som vi tvåbenta äter.

Hon älskar värme, mycket mera än rexarna, som ju också vill ha varmt. Om rexarna skall ligga i knäet, så ska Ego ligga under tröjan, och med hudkontakt. Hon sover alltid nära min ena sida. Vänder jag mej, så kommer hon runt. Hon är helt underbar!

Hon bär omkring på grejjor mera än rexarna. Hon har just nu burit omkring med ett påslås, storlek större. Hon är lite mera lågre än rexarna, de hoppar högst upp på bokhyllor, hon nöjer sig med halva sträckan.

=)

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Sidentass
0

#5 Vad trevligt att läsa din berättelse..att ha en sphynx-misse under tröja..hud mot hud måste då vara nånting helt underbart!!

*suktar..*;-)

kissan78
0

Jag tycker också att sphynxarna ger ett sken av att va lite 'dummare' än tex cornishar men eg tror jag bara dem är extra smarta, för man kan verkligen se ibland att deras hjärnor funkar mer än väl! ;) Sen tycker jag ändå inte att sphynxar hittar på fullt lika mycket hyss, dem fattar lite bättre vad dem får o inte får göra, el kanske inte bättre, men cornisharna skiter fullständigt i vad matte o husse tycker o det gör inte riktigt sphynxarna.

Safari älskar också att ligga under tröjan och få värmen. Chino kurar hellre ihop bak i nacken.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

[Em_I_Am]
0

Ja jag har tingat utan att träffa katten först. Jag blev kär i rasen för några år sedan och började läsa på osv. Då kändes det inte som om tiden var rätt så jag väntade. Blev aktiv på ett sphynxforum och där dök det upp bilder på en kull sphynxar och jag blev förälskad i en av hanarna. Tog kontakt med uppfödaren som bor i Stockholm (jag i södra småland) och allt kändes så bra att vi avtalade att jag skulle ta tåget upp när han va leveransklar. Om allt kändes bra för båda parterna så skulle jag få med honom hem direkt. Och det kändes kanon! Jag har älskat honom sedan första gången jag såg honom så för mig va det inga problem alls.

Anledningen till att jag valde Sphynx är flera. Först förälskade jag mig i deras utseende efter att ha sett foton i tidningar o i Gilettereklamen… Jag började läsa om rasen och blev glatt överraskad för deras temperament är just så jag vill att en katt ska vara… Social, aktiv o kärleksfull. Nu när jag väl äger en vet jag att jag alltid kommer leva med en eller flera nakenfisar om det är möjligt. Känns som om jag verkligen hittat katternas katt :)

RacerDonnans
0

#8 Vad härligt det låter med kärlek vid första ögonkastet. Det är så det skall vara och så försöker jag sälja mina rexar också.

Skulle vara intressant att få en presentation av denna varelse som så totalt sålde in sig hos dig. Antar att den kommer snart!

[Em_I_Am]
0

ja en utförlig presentation kommer inom kort :D