17 dagar sen bad
Nu har det gått exakt 17 dagar sedan jag badade ego. Hon är ju lite smutsig, men inte så där smutsig så att man inte vill ta på hennaa. Klor och sånt behövs ju dock engöras lite oftare. Men skall bli intressant o se hur långt emellan baden det kan gå.
Alltså utan att hon skulle lida av det så klart. Hon få rju inte bli så smutisg så det kan bli för mycket.
Jag tror att mycket också har och gör amed vad hon äter. Alltså förutom alla provsmakningar hon gör på våran människomat.
Hon känns faktiskt mindre smutsig nu, än typ en vecka efter baden i början. Antingen har hon ändrats, eller så har min uppfattning om smutsig katt ändrats.
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.
Tycker sphynxarna klarar sig längre på vintern mellan badningarna än på sommarhalvåret, är det någon fler som upplevt det?
Chino är som skitigaste några dar efter senaste badningen o sen efter ca 1-1,5 vecka vänder det och han blir 'renare', el inte fullt lika smutsig tills det kommer till en gräns igen då han blir skitig igen. Vinterhalvåret räcker det med badning varannan månad, på sommaren en gång i månaden.
Kan säkert också ha att göra med vad dem äter. Tror det är många faktorer som spelar in hur ofta en sphynx behöver badas.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Lite mer än 10 mån sedan Meggy badade :)

#2 OJ! =) Då vet jag vad jag har och rikta in mej på! 
En fråga gällande just det med badandet.
Händer det något med huden om man inte badar så ofta? Är det större risk för svamp tex och hur ser det i så fall ut? Själv badar jag min en gång i månaden eller varannan. Däremellan hoppar han ner i badet o tar sig ett dopp hos mig lite då o då hehe (knaskatt).
De flesta katterna badar man ju inte så ofta utan sphynxarna just för pälsoljan och att de har lättare att bli skitiga då de inte har skyddande päls. Aldrig varit med om svamp, irriterad hud, exem eller någon annan hudåkomma
Nu måste jag ju bara få ställa en jättdum fråga… 
Använder man något specialschampo, eller någon mild tvättcreme till dem när de ska badas? Blir de torra och behöver smörjas in?
Vi tvättar med Barnängens barntvål och nej de behöver inte smörjas in, har naturligt pälsolja även om de inte har päls :)
#6 Jag använder ibland Sebocalm (kattschampo) o ibland Aloe Vera tvål, har testat olivtvål, funkar fint det med så nån särskilt behövs inte.
Sen finns det inga dumma frågor! :)
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Otto tvättas med Barnängentvål. Och ibland med galltvål när han har fettsvans.
Tack för era svar!

#0 Har du badat henne än?
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

Nopp, hon ä rinte badan än. Jag rengorde klor och öron i går. Hon är lite brun under magen och vid halsen, men inte så smutsig annars. Så ska vänta ett tag till.
Nu är det ju snart en månad sen. =)