Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett05-skötsel-och-omvårdnad
Läst 901 ggr
La_Joz
0

Största skillnaden på raserna?

Min sambo blev helt förälskad i "nakenkatter" när han var med mig på en utställning i höstas. Han var helt övertygad om att de var de fulaste katterna som fanns, innan han träffade några i verkligheten… Efter detta så sa han att nästa katt blir en sphynx!

Nu till min fråga: Är det egentligen nån skillnad i skötsel utav Sphynx och Don Sphynx? Någon sa att den ena luktar mer och behöver tvättas oftare än den andra, men jag kommer inte ihåg vilken som det gällde. Han som sa det kanske bara sa så för att vi skulle välja rasen han föder upp, och inte den andra. 

Har ni nån erfarenhet utav detta?

Natali
0

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av Don Sphynx. Men jag skall försöka ta reda på detta.

Det jag kan gissa är att det bli lite skillnad på vissa Don Sphynx, då de kan ha varierande päls. Alltså de som har mycket, och en del har ju absolut inget.

Men skall ta reda på detta och återkommer.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

La_Joz
0

Tack! Va snäll du är!

Jag tycker ju personligen att Sphynx är vackrare, men det kan ju bero på att jag sett fler Sphynx än Don Sphynx. Annorlunda raser har ju en tendens att växa till sig i skönhet i betraktarens ögon ju mer man ser dem…

Natali
0

Nu har jag fått svar.

Det du har fått hört ska inte alls stämma! De är ganska lika i vård, och behövs inte mera än någon annan. Tydligen så är det också så att vissa sphynxar/don sphynxar behöver inte badas så ofta, utan mer var tredje månad.

De naknaste don sphynxarna kan man bara torka av den om den blir för fet i huden. Mellan bad alltså.

I regel är det ju också så att ju mer man badar desto med päls och hud fetter utsöndras. Däremot öron och kloklafsar osv behöver man nog rengöra oftare.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

La_Joz
0

Ok! Kanon, då vet jag! Tack för svaret. Jag har för mig att han jag pratade med har Don Sphynx, och han ville väl prata till den rasens fördel antar jag. Knasigt!