Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett05-skötsel-och-omvårdnad
Läst 1807 ggr
nypisnina
0

Råd om mat

Jag behöver ha lite råd om min lilla kille Anthony, han är en liten nakenfis på snart 3 år och han har problem med magen.
Efter en låååång och jobbig utredning så har det konstaterats att han har kronisk grovtarmsinflammation. I somras när han svalde en liten plastbit så fick han läggas in i några dagar och när vi blev utskrivna så fick jag reda på att han troligen har magkatarr så han fick magmedicin och veterinärfoder och det veterinärfodret har han ätit sen dess och har varit bra i magen.
Så, lite om hans historia.
Nu har jag hört så himla mycket om att torrfoder inte är bra för katter och det är torrfoder han äter. Veterinärfodret finns även som blötfoder men han går ner i vikt om han bara äter det eftersom han bara får äta 3-4 ggr om dagen, för annars blir han lös i magen.
Så hans mattider för att han inte ska få problem av magkatarr och/eller bli lös i magen är a och o. Han får inte äta för stora portioner och han måste äta dessa tiderna som han gör. Då håller han sig pigg - han blev som en ny katt när han fick detta fodret vilket säger mig att han troligen har haft ont ett bra tag utan att jag har vetat om det. Han håller hullet och han tycker om maten. Dessutom så är han inte lika känslig mot allt när han äter det här fodret, ibland stjäl han från de andra friska katterna och beroende på mängden så klarar han det jättebra, med andra foder så hade han blivit dålig direkt…
Jag har provat att ge honom barf men han gillar inte det alls, försökte på alla möjliga sätt men han vägrar. Rå färs gillar han mycket men det ska vara ett speciellt märke och gärna fläskfärs, så han är väldigt kräsen.
Ibland har han kräkts bara för att han inte har ätit, då kommer det bara magsafter, så han kan verkligen matvägra sig dålig om man säger.

Vad säger ni sakkunniga? Hur illa är det om han fortsätter äta torrfodret?

Min andra lilla Hopkins gillade inte heller barf men han tål att äta blötmat för hans mage är jättebra och han blir lätt fet.

Bizi
0

Jag slår ändå ett slag för barf! Det tog mej 3 månader att få katterna att äta barf i början tänkte de inte ens lukta på det och då finns de ändå de som tyckte det gick fort :o Barf luktar inte så mkt vilket gör att många katter ratar det. Det finns också katter som vägrar Barf så länge torrfoder finns kvar i hemmet.

Torrfoder är torrfoder,  är det dessutom ett veterinärfoder brukar innehållet var riktigt uselt. Viktigast när man utfodrar med torrfoder är ju att kissen få i sej vatten, katter brukar vara dåliga på att dricka.

nypisnina
0

Jag frågade i ett annat forum här och fick jättebra svar där.
Jag vågar inte vänta ut honom för han får ont i magen i andra änden och har kräkts magsafter förr.

Fick svaret att hans mage får gå före allt annat, han måste ju vara frisk så jag får köra på den linjen nu när det funkar så bra och helt enkelt ha koll och ordna roliga ställen för honom att dricka så att han kanske dricker ännu mer, ge honom blötmat då och då och även blöta torrisarna och ge honom direkt så han får i sig lite.
Han dricker rätt mycket, så pass mycket att jag reagerar på det, de andra dricker inte alls lika mycket som han så jag hoppas att han klarar sig.

Tack för omtanken iaf! Jag uppskattar det verkligen!

Bizi
0

Blöt inte torrfoder. Det kan bildas något som inte är bra… Minns inte vad jusst nu, bara att det inte är bra 😝

nypisnina
0

Mögelsporer? Minns inte heller men det ska inte vara någon fara väl om man serverar direkt?

Bizi
0

Nej något annat jag tänker på…. eller kanske bara ett annat ord för mögelsporer? my… nånting…

Bizi
0

"När man blötlägger ett torrfoder som innehåller mögelsporer så börjar dessa växa, … om de ges tillfälle att växa kan bilda mögelgifter, så kallade mykotoxiner."
från https://kattensnaringslara.wordpress.com/kommersiellt-djurfoder/torrfoder/fororeningar/

nypisnina
0

A! Hinner det bildas direkt även om jag serverar det direkt?
Hur funkar det då om man lägger blötmat ovanpå torrisarna?

Bizi
0

Ingen aning. Serveras det omgående bör det inte vara någon fara. Men googla, för jag är inte säker. Men jag har aldrig blött torrmat eller blandat torr/blötmat pga bakterietillväxt o mögelsporer. Gillar han blötmat hade jag hellre blandat extra vatten i den.

nypisnina
0

A! Bra tänkt! :-) Det ska jag testa och lura honom med.