Annons:
Etikett03-allmänt-om-don-sphynx
Läst 4169 ggr
Loviisaan
2015-03-09 10:09

Ögonbesvär på min nakenfis!

Hej alla kattälskare! 

Var i slutet av januari och köpte min första nakenkatt. En don sphynx unge av en uppfödare i Göteborg. En ras jag längtat efter att ha att gosa med. 

Redan efter ett par dagar när han varit hos mig började hans ögon vattna sig och det rann klar vätska ur dem. Kontaktade uppfödaren för info eftersom denna rasen var ny för mig och tänkte att det kan vara smut som irriterade eftersom han saknar ögonfransar.  Uppfödaren svarade att det var vanligt att man ofta fick rengöra deras ögon från smuts och liknande. 
Baddade ögonen med ljummet vatten. Men efter ett par dagar började vätskan bli tjockare och brun/gul/röd i färgen. Samlades mycket i ögat och fick rengöra efter varje gång han sovit. Kände att detta inte kan stämma.. kontaktade uppfödaren igen och sa att jag misstänkte ögoninflammation. 
Han skickade en receptbelagd ögonsalva (    ) mot ögoninflammation. Som jag droppade i ögat 2ggr/dag i 7 dagar. Besvären försvann. Skönt tänkte jag! 

Men nu cirka en månad senare har det börjat igen, med en tjock konstisten i ögonen. Börjat droppa i ögonen igen.  Katten verkar inte besvärad av ögonen. Han kliar inte, och kniper inte heller. Han leker på och busar som vanligt. 

Katten nyser även ibland.. någon gång om dagen och vissa dagar hostar han lite. Men det är inga regelbundna nysningar/hostningar. 

Undrar ifall det kan vara foderallergi? Läst lite om det på nätet, att katten kan få rinnande ögon utav det. Ger honom Royal Canins kitten foder. För katter mellan 4-12 månader. 

Vad tycker ni? Har ni haft liknande problem? Bör jag kontakta en veterinär? 
Vill absolut inget ska hända med min lilla bebis! 

Mvh orolig kattmamma!

Annons:
Loviisaan
2015-03-09 10:11
#1

Glömde skriva att ögonsalvan jag ger honom är Fucithalmic 1%.

Bizi
2015-03-09 10:23
#2

Rinnande ögon kan bero på mycket men eftersom han hostar och nyser sporadiskt också låtar det som någon mild form av kattsnuva.

Jag hade absolut kontaktat veterinär för att få ett utlåtande, speciellt om man är orolig.

Foder allergi tror jag inte det är då det oftast visar sej som problem med magen/tarmar eller i form av klåda.

[Silverräv69]
2015-03-09 10:26
#3

Om det är ögoninflammation borde kattens ögonvitor vara irriterade rosa eller röda. Jag har behandlat kattungar med ögoninflammation och tårvätskan kan vara klar till gul/brunaktig och tjocknar vid ögonlocken.

Vår katt har röd vätska som torkar vid tårkanalerna varje dag, inget som irriterar honom och han tvättar bort det själv varje dag.

Lycka till med din katt!

ymmmi
2015-03-09 11:10
#4

kan vara herpes

om jag vore du så skiulle jag kontakta veterinär som fick ta prover.

Loviisaan
2015-03-09 11:21
#5

Fick tid hos veterinären i morgon. Lika bra å kolla upp det!

nypisnina
2015-03-10 09:47
#6

Bra att du kollar upp det, berätta gärna hur det går.

Ursäkta att jag frågar men har katten stamtavla? - jag köpte en don sphynx från gbg 2012 med samma problem. (utan stamtavla, hade inte kunskap om vad det innebar att inte ha stamtavla på min katt och hon hade en hel rad med sjukdomar och fel tyvärr.)
Tänker direkt att det kan vara samma uppfödare…
Blev han veterinärbesiktigad innan köp och är han vaccinerad?
Hoppas att han blir frisk snart oavsett.

Annons:
Loviisaan
2015-03-10 18:08
#7

@nypsnina. 
Ja katten har stamstavla, uppfödaren ska skicka den på posten. Uppfödaren sa det skulle ta 1-2 månader.. hmmm väntat en månad nu så hoppas den kommer snart. Tycker ju inte det ska ta sån tid! Har kopia på ungens föräldrars stamtavlor iaf! 

Besöket hos veterinären idag gick bra! Hjärta lungor lät jättebra. Men han hade en infektion i övre luftstrupen. Så fick penicillin för det. Och försvinner inte besäven efter den kuren skulle vi komma tillbax och ta prover på om det var ett virus istället! Dem tog även en röntgen för att vara säker att det inte var lunginflammation osv! så det kändes skönt! 

Han var veterinärbesiktgad utan anmärkning och fullt vaccinerad också när jag hämtade honom.

Vilken uppfödare var det du köpte av? Om du vill gå ut med namn? :)

ymmmi
2015-03-20 09:28
#8

tyvärr kommer nog ingen stamtavla, stamtavla ska man ha i handen när man köper katten, annars ska man få ett papper från sverak att stamtavlan är på G.

Loviisaan
2015-04-25 11:03
#9

Tänkte bara updatera lite om situationen här då det var ett tag sedan jag skrev detta. Efter en del veterinärbesök och ögonbesvären som inte försvann konstaterade dem igår att han har inåtrullande ögonlock och ska opereras om 10 dagar. Min stamtavla kom på posten, precis som min uppfödare hade lovat. Så inget strul där. Dock finns det lite andra saker å påpeka där, men det tar jag inte här! Hopppas min lilla nakenfis blir bra och problemfri efter sin operation nu!

nypisnina
2015-04-27 18:08
#10

Det är rätt typiskt har jag förstått på den rasen. Tråkigt att det blev så, men nu får lillen hjälp.
Hoppas att allt går bra!

Klappa den lilla nakenfisen från mig!

Upp till toppen
Annons: