Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett02-allmänt-om-sphynx
Läst 907 ggr
[AdisochMolly]
0

Sphynx/don sphynx

Hej! Jag har en liten fråga som ni kanske kan hjälpa mig med? Jag undrar vad skillnaden mellan sphynx och don sphynx är, det ända jag vet är att don sphynx är som gummi typ. Men finns det några mer skillnader? Tack på förhand :-)

nypisnina
1

Donnan är mer rynkig och har smalare och sneda ögon, öronen är smalare och sitter tätare.
Don Sphynxen kan ha olika sorters päls, både tät krullig eller krusig päls (Tror den heter brush) men de kan också vara helt gumminakna - tror det finns tre eller fyra olika päls och nakenhet på donnan som är tillåten.
Min donna som jag hade var så gumminaken att hon faktiskt kändes som gummi.
Tänk dig insidan av ett bildäck eller liknande, hon var tom svårklappad för det var som att fastnade så man fick klappa med lätt hand.
Sphynxen är naken men kan ha små fjun, de känns oftast som en persika att ta på och de kan ha hår på nosen, tassarna, testiklarna och svansen. (Det tror jag även att donnan kan ha även när den är mer naken)
Deras morrhår kan vara korta och se avbrutna ut, fast min ena sphynx kille har inte några alls - morrhåren tror jag är liknande hos både donnan och sphynxen.

[AdisochMolly]
0

#1 Så det finns altså ingen skillnad i temperament och betéende hos dem? :-)

nypisnina
1

Nä, jag tror de är i princip lika goa.
Men de är ju såklart individer som alla andra djur, men jag märker ingen som helst skillnad mellan min donna jag hade (Hanna) och min sphynx (Hopkins) bara att Hopkins är lite tuffare och tjötar hela tiden och är en riktig buffel - här kommer jag, flytta på er! liksom! Haha!
Men det är ju lite skillnad på killar och tjejer tycker jag.
Min andra sphynx kille Anthony är lik donnan med på vissa sätt men är lite mer egen och blyg, pratar inte lika mycket och han leker inte apport som Hopkins och Hanna gjorde.
Jag tror de flesta beskrivningar jag läste när jag letade nakenkatter var liknande också. Det är mest utseendet och don sphynx tror jag är en ännu mindre ras, kan vara något jag bara har fått för mig, men de verkar vara svårare att hitta…