Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett: 03-allmänt-om-don-sphynx
Läst 2231 ggr
feliciis
0

skillnad på Sphynx och Don sphynx?

Hej! Är lite nyfiken, vad är en Don sphynx? Vad är skillnaderna  mellan en sphynx och en Don sphynx? Utseende? Temperament?

Tack!

Loviisaan
0

Jag har själv precis köpt en don sphynx, och hans beteende är underbart! Vill vara nära hos en hela tiden. Sova med en under täcket, och pratar med en hela tiden! Tror alla Sphynx raser är väldigt sociala.
 Skillanden mellan Sphynx och Don spynx som jag har läst är att Don har med sneea ögon mer asiatiskt utseende, mer rynkor och är mer nakna än Sphynxen. Sphynx har oftast lite smått hår runt nosen/öronen och ögonfransar osv! :)

nypisnina
0

Utseendet är annorlunda, jag har två sphynxar nu men hade en donna innan och de var lika i beteendet.
Både donnan och min ena sphynx apporterar, alla tre har gemensamt att de sitter på axlarna, gillar hundar, alla människor, vill vara med överallt och myser och spinner bara man pratar med dem. Helt fantastiska.

Donnan är som Liviisaan säger mer rynkig och har smalare sneda ögon, öronen är smalare och sitter tätare.
Sphynxen är naken men kan ha små fjun, de känns oftast som en persika att ta på och de kan ha hår på nosen, tassarna, testiklarna och svansen.
Deras morrhår kan vara korta och se avbrutna ut, fast min ena sphynx kille har inte några alls.
Don Sphynxen kan ha olika sorters päls, både tät krullig eller krusig päls (Tror den heter brush) men de kan också vara helt gumminakna - tror det finns tre eller fyra olika päls och nakenhet på donnan som är tillåten.