Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett05-skötsel-och-omvårdnad
Läst 1010 ggr
Sophie93
0

Kontakteksem?

Sitter och funderar på hur jag ska hjälpa min fyrbenta lilla nakenfis…en god vän till min svärmor (även bekant med mig) föder upp dessa vackra varelser och jag fick nöjet att ta över denna 3åriga dam, som tidigare inte haft några hudproblem. Hon har nu blivit röd och torr i armhålorna (sandpapperstorr) och jag har smörjt med Avené (stavas?) fet hudkräm iaf. det fungerade inte så fortsatta istället med aloe-gel. Det röda är borta och torrheten har minskat men den försvinner inte. Kliar gör hon inte men hon tvättar sig hela tiden på detta ställe och väldigt intensivt dessutom. Pricken över i:et så är hon nu i löp och strycker/gnuggar huvud och mage mot ALLT. detta  har resulterat i "sandpappershud" på hjässa, hals och nacke. Dock inte rött som armhålorna.

Kan tillägga att alla sängkläder och filtar är tvättade utan sköljmedel men inte verkade det ge någon lindring heller!

har ni något tips på någon effektiv och fuktgivande kräm jag kan smörja in henne med? eller har ni till och med haft samma problem?