Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett02-allmänt-om-sphynx
Läst 1478 ggr
iiiiissa
0

Någon allergiker med Sphynx?

Hejsan!

Jag och min sambo har bestämt oss för att vi vill ha tillökning i familjen i form av en Sphynx. Problemet är att min sambo är allergisk mot pälsdjur. Någon här som är allergisk, hur har det funkat? Hur gick ni tillväga? :)

Whippet
0

Hm jag träffade på en sphynx för något år sedan, jag tålde den och den var underbar, finns ju sibirisk katt också, om du vill ha päls, sedan alla rex raser, lycka till!

I'm out Vilar huvudet i handen

iiiiissa
0

Tack för svar :) För mig har det varit helt främmande att skaffa en katt UTAN hår. Men så föreslog sambon Sphynx och jag har blivit mer och mer sugen på en :) Han har haft en hemma på prov för några år sedan och det funkade fint, men man vet ju inte…

Skeppstedt
0

Om du ska skaffa en allergivänlig katt så rekommenderar jag att du köper en sphynx! Jag är själv allergisk och äger en sphynx som jag klarar av utan problem. De är verkligen världens bästa kattras! Man slipper även hår överallt! :D

Bizi
1

Alla allergiker tål inte sphynx!
Absolut bör ni provnosa hos någon som bara har sphynx'ar för att se hur reaktionerna blir… och går det bra kan man lämna ett örngott ett tag hos katterna som man sedan sover med för att ytterligare utsätta sej för allergenerna :)

iiiiissa
0

Vi har verkligen funderat på det på allvar men vill vara säker på att sambon tål katten först. Skrivit ett annat inlägg här på sidan där jag frågar efter testhem i närheten av Jönköping/Göteborgtrakterna men hittills utan någon framgång. Ni känner inte till något?

Sambon har, som jag nämnde tidigare, haft en sphynx hemma på "prov" för att se OM han reagerade, vilket han inte gjorde alls, så det är ju tur i alla fall! Vill verkligen ha en liten skrynkla :)

Bizi
0

Mitt bästa tips är att ta kontakt med en uppfödare i närheten…. även om de inte bara har sphynx hemma så känner de massor med folk :-)

iiiiissa
0

Det finns ingen i närheten av oss som har Sphynx vad jag kan hitta, närmaste ligger ca 15 mil bort..

Bizi
0

Kolla annars på Älskade Sphynxar på Facebook, är en grupp full med sphynx-älskade, både uppfödare och sällskapskattsägare :)

iiiiissa
0

Åh tack så mycket för tipset! Ska kolla där med :)

emilialinnea
0

Är allergisk mot katter så skaffade sphynx det funkade inte heller kände inget i början men efter ett tag var de som att nån hällt syra i ansiktet på mig brände som tusan var hemskt kom varje gång efter att jag klappat honom

/Emilia

busigdemon
0

Som allergiker så är det ju inte pälsen man är allergiskt mot utan i regel proteiner i salivet. = sibir är nog säkraste kortet. hört visssa som klarar maine coon oxå

sen inte att glömma är att kattungar är värst ur allergi synpunkt. Äldra kastrat är säkrast =)

lycka till

"Din verklighet är inte Min verklighet"

aipmalmo
0

Jag o min nu vuxne son har allergi o astma. Vi hade först råttor för att småtesta och sedan köptevi sphynx vilket gått bra. Vi är allergiska mor katt. Men som andra skrivet är det bäst att testa först. Lycka till 😊

Cremello
0

Jag klarar inte sphynx alls, men många andra katter går bra.