Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett01-allmänt-kattsnack
Läst 2276 ggr
miramarie
2014-08-23 19:37
0

Don Sphynx

Är det nån som har en don sphynx hane utan stammtavla

kissan78
2014-08-24 00:29
4

Det hoppas jag verkligen inte någon har

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

pias39
2014-08-24 10:21
2

varför vill du ha en utan stamtavla ?

miramarie
2014-08-24 10:28
0

Varför hoppas du det? Jag har en underbar tjej utan stamtavla. Vill ha kattungar och kan tänka mig att ingen vill med en hane som har stamtavla

Vivere Ex Animo
2014-08-24 11:14
11

Tycker att du borde tänka om, att ta kull på henne är ju inget önskvärd hur härlig hon än är.. avel på en hona / hane utan stamtavla, det är vad kallas oseriöst avel som enbart resulterar till huskatter dvs inte till raskatter…

pias39
2014-08-24 17:56
2

jaga har oxå en spynx utan stamtavla men egentligen ska han ha stamtavla men blev lurad på många sett av oseriös uppfödare visade det sig , men han är ändå världens goaste .

miramarie
2014-08-24 19:04
2

Hon vart till av misstag mamman har stamtavla. Ska hon vara mindre värd för det penga mässigt JA. Jag ska inte avla vill att hon ska ha en kull som stannar inom familjen. Och betackar mig kommentarer från stamtavle folket huaaa

miramarie
2014-08-24 19:26
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är hon min bebis :-)

Vivere Ex Animo
2014-08-24 19:31
3

Om du söker en hane utan stamtavla hur förhindrar du att det är en släkting?

miramarie
2014-08-24 19:37
0

Bra fråga men man kan väl fråga den som äger hanen. Jag vet ju vart min kommer ifrån

Vivere Ex Animo
2014-08-24 21:55
5

Oftast är infon då andrahand info, hur kan du lita på att allt som berättats till dig är sant? Är uppfödaren till din misse seriös när katten har ingen tavla alls, man kan ju få ungarna i register trotts det vart tjuvparning..

Enligt mig för opålitligt att bara fråga och utgå att infon stämmer, iom hälsobakgrund etc när man ska ta kull dvs avla, det räknas ju som avel även om du bara ska ha en kull där avkommorna då hamnar inom din släkt..

Men även om jag skulle avråda avel inom papperslösa just pga att det ökar oseriös avel så önskar dig lycka till i vad du väljer att göra, kanske vore dock bättre ide skaffa sig katt med stamtavla och ta kull på den senare..

Rasen är ju liten och bör vårdas väl med tillräcklig info om bakgrunder innan avel.

miramarie
2014-08-25 19:17
0

som jag sa har mamman stamtavla och pappan finns i lettland. ägaren var där med sin katt och hälsade på då vart min misse till ett misstag. min katt har topp på besikning är vaccinerad chipmärkt och allt som behövs. och jag utgår från att folk är ärliga

en undran kan man registrera tjuvparning i mitt fall om pappan finns i lettland

kissan78
2014-08-26 23:52
4

Fast jag tror du blivit lite lurad för ingen tar med sig en katt till Lettland bara för att hälsa på lite.
När det gäller kattavel så är det tyvärr snarare så att man får utgå från att folk är oärliga, speciellt om det saknas något så viktigt som en stamtavla som är den enda säkerhet man har att det är precis vad uppfödaren säger att det är.
Även om pappan finns i Lettland är det inga problem att registrera kullen och få stamtavlor.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Vivere Ex Animo
2014-08-27 00:04
4

Ja precis som ovan nämnd är det inte det minsta beskymmer att registrera kull trotts att pappan skulle befinna sig i ett annat land! Så utgå för att börja med, att din katts uppfödare är inte helt ärlig mot dig..

miramarie
2014-08-28 22:09
0

Okej ska kolla upp det. Inte så konstigt att hälsa på sin släkt i Lettland tycker jag då eftersom hon kom därifrån :-) Tack för svar

mallju90
2014-08-29 15:56
1

Jo det är konstigt att ta med sig sin fertila honkatt om där finns fertila hanar och OPS där blev det bebisar..

Natali
2014-08-30 19:54
2

Jag tycker hellre du ska satsa på att köpa en till don sphynx, med stamtavla. Blev det en sk oops kull så ska uppfödaren ändå anmäla detta (om denne är med i sverak), och får då registrera katterna men inte som renrasiga, om det inte finns papper på parning. Med störst sannolikhet så har inte uppfödaren tagit honan med och hälsat på i lettland och sedan tagit katten tillbaka till Sverige. Nu har jag inte hundra koll, men kan inte tänka mej att gränsen till och från lettland är fri vad det gäller att ta en katt fram och tillbaka. Skulle kunna gissa att någon slags karantän skulle behövas? 

Då du inte vet någonting vad som finns bakom din katt, i släkten, så kan du inte veta att du gör ett bra val med hane. 

På detta forum tillåter jag inte heller några som helst planer på huskattsavel, så din efterlysning efter en oregistrerad don sphynxhane kommer låsas om det fortsätter. Du är väldigt välkommen att diskutera kring katten, rasen osv, men inte en planerad "blandras/icke registrerad" avel.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Cahira
2014-09-07 02:52
3

Två fel gör inte ett rätt. Om du vill bli uppfödare av rasen så tycker jag du ska sätta dig in i rasen och aveln och välja en lovande hona från lovande föräldrar, meritera, hälsokolla och sätta fler reggade don sphynx till sverige istället för fler oreggade. Rasen tjänar inte på det, speciellt eftersom katthanar hålls fertila så kort stund i sitt liv. Hon är jättesöt men om hon inte kan reggas så är det smartast att vara ansvarsfull och avla på annan hona. :) Hon vill säkert ha en kompis. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Proktologi
2014-09-11 23:08
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag hoppas den här tråden är ett j*vla skämt.

www.cuntcat.blogg.se  //kattblogg// ~pågående tävling~

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se