Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett05-skötsel-och-omvårdnad
Läst 1997 ggr
Jstolpe21
0

Behöver hjälp!!

Hejsan. Har en sphynxhona på 1 år och 4 månader som klöser överallt. Mattor, vår nya säng och även på våran soffa. Hur ska jag få henne att sluta? Fick köpa ny säng då den gamla är totalt sönderklöst :( Funderar ibland på att leta nytt hem åt henne men det är min ögonsten och det är de sista jag vill. Så snälla hjälp?? Ös på med tips!! Kan även tillägga att hon har tillgång till klösträd men den sitter hon bara på. Tack på förhand.

OberonsMatte
0

Om katten inte klöser på klösträd/klösmöbler beror det på att dessa är felplacerade och/eller fel utformade. Vilken sorts klösmöbler har du och var är de placerade?

Sajtvärd Katter iFokus

Jstolpe21
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En sådan har jag och den står i hörnet i vardagsrummet.

OberonsMatte
2

Jaha, den klösmöbeln är tyvärr inte alls funktionell. Katter vill sträcka ut när de klöser och då är kojan i vägen. Klösstolpen är även för kort.

För att klösplatser ska användas bör de även vara placerade där katten har sina naturliga "stråk" eftersom klösande även är en doftmarkering.

Så här ser mina populäraste klösmöbler ut, observera placeringen,  utformningen och var de är mest slitna. Golv-till-tak-pelaren (Kattens NO 1 Rundetorn) har fått de två nedersta pelarna utbytta ett par gånger p.g.a. slitage och den mindre pelaren sjunger som synes på sista versen. Mina egna möbler klöser de aldrig på, men för säkerhets skull har jag ett överkast över soffans armstöd till vardags.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
1

Här är Kattens No 1 Rundetorn där jag har tagit bort det nedersta hyllplanet för bästa klösmöjlighet:

Sajtvärd Katter iFokus

LykkeLii
2

Denna klöstunna rekommenderar jag starkt!
http://www.zooplus.com/shop/cats/scratching_posts/scratching_posts/scratching_barrell/279408

Jag har rexar och en sphynx, mitt höga klösträd var inte populärt för sphynxen men tunnan, den älskar han! För det höga klösträdet som går upp till taket använder han bara kepsarna och sova i men aldrig kloar han på den, bara tunnan.

Den klösmöbel du har nu utmanar nog inte katten din tillräckligt. Har för mig att jag läst någonstans att det bör vara minst 1m hög med fri klös-yta, men kan minnas fel. Så tipset är att köpa en större och högre sedan kattmynta som du gnider in på sisalsnörena och sedan placerar där katten kloar mest tills den fattar att den enbart får klösa på den eller de klösmöbler som du har.

Jag hoppas det kan hjälpa och är lösningen! Lycka till!

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

JohannaEkroth
1

Ett tips är att visa vart katten ska klösa genom att härma kattens klösningar, sätta dig på knä i låg profil och sträcka ut armarna nära stolpen och klösa med naglarna dina på stolpen. Riktigt klösa. Följ med katten efter den ätit, sovit, varit på lådan. Då brukar de gå och klösa. Jag lovar att den kommer att härma dig. Sträck dig och åma dig också, som de gör. 😛

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else