foder utan spannmål och fisk/fiskolja
Hej Har en sphynx som är allergisk mot både spannmål och fisk. Han reagerar även på foder som innehåller fiskolja. Känns som om vi gått igenom vartenda foder som finns på internet och har även testat en del som innehåller fiskolja men det funkar inte. Det enda som har funkat är porta 21 sensitive men det har de börjat kräkas av nu (vanligt förekom man den har jag sett) så nu står vi helt rådvilla och vet inte vad vi ska ge för foder. Just nu ger vi mjau blötfoder men av någon anledning försvinner inte eksemen ändå (kanske har han slickat i nån kastrull eller så…) Någon som har tips på foder åt oss. (På rakarm kommer jag på att vi provat Olivers, porta 21, Applaws, Orijen, James Wellbeloved)

Har du provat naturellt kött? Inte mest ekonomiska valet kanske dock…

Både Musch (stavningen kan vara fel) och Vom og Hundemat håller på och ta fram fryst färskfoder anpassar till katt, det kanske kan vara något.
Musch-fodret vet jag ska släppas i mitten av mars, men Vom og Hundemat har jag ingen aning om, har man tur kan det finns "Prov-korvar" från Vom og Hundemat i butik, men det är inte alla butiker som får hem/vet om.
Annars innehåller nog många foder antingen spannmål eller fisk
Hills d/d funkade på min väldigt fiskallergiska kisse.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
säger bara barf. läs på så kommer det vara guld för din katt! behöver inte alls bli dyrare än torrfoder som #1 påstår :) din katt kommer må mycket bättre, jag lovar.
Jo vi har funderat på barf men har känt att vi inte haft tid och kunskap nog för det. Känns som om många trådar jag läst om det är på expertnivå där man dividerar om procentsatser hit och dit. Du har inget tips på en bra nybörjarguide? Kan man använda exvis von och hundemat som en bas och sen bara tillsätta extra (extra vadå?) Von og hundemat har vi också kokat på och längtat efter en katt variant, hört rykten om det länge men vore ju toppen om det äntligen är på gång! Ska kolla upp det andra märket som nämndes också! Vi har haft ett hills veterinärfoder tidigare (kände dock inte igen påsen till d/d så kanske var nåt annat eller så har de ändrat påse) och då kaskadspydde alla 4 katter. Men kan vara värt att prova igen, nu har vi bara 2 katter och de går att mata separat även om det så klart blir krångligare. Tack för alla era svar, just nu ser kraken förfärlig ut efter 2 dagar med Olivers. Får övergå till mjaublötmat (även om det såg ut som om han reagerade på det också men det ska väl bara innehålla kött??).
jag hade inte rekommenderat VoHs kattkorvar, då det är fisk i. Plus att jag inte tycker att dom är bra förövrigt.. Men du kan tillexempel köpa mush vaisto och tillsätta hjärta. Katter kan inte "tillverka" taurin i kroppen på samma sätt som hundar, så dom måste få det genom maten. Hjärta är väldigt taurinrikt, speciellt gris, lamm osv. Minst taurinrikt är kyckling. Jag hade köpt mush vaisto puppy (finns lite olika) och tillsatt antingen gris, nöt,lamm eller vilthjärta :)
Visste inte att VoH hade kattmat. Men fisk tål han inte alls så då går det bort :) Hur ofta behöver man ge dom hjärta? Hur funkar det att ge färsk mat om man inte är hemma på dagarna. Har sett att en del ställer fram fryst mat som sen tinar under dagen, funkar det?

Minns jag inte fel ska VoH ta fram en sort utan fisk :-) kattmaten kommer att släppas under våren har jag hört… Hur sammansättningen är på mush fodret återstår ju o se…