Hur släppa ut Sphynx på sommaren?
Bor ute på landet sen några månader tillbaka, med dryga 300 invånare totalt i vår lilla "stad". Har en 4årig sphynxhona som jag har ägt i drygt 2 år, hon har endast varit inne med mig då jag bott i lägenhet tidigare, men hos hennes förra ägare där hon växte upp och spenderade sina första 2 år hos, var hon ute så mycket hon ville på sommaren.
Har pratat med förra ägaren och de bodde också ute på landet. Hon sa att katten gick ut på morgonen och kom hem på kvällen, oftast med en fågel eller liknande i munnen. När hösten kom så ville katten helt enkelt inte gå ut längre och stannade inne självmant så det har aldrig varit några problem. Har försökt ta ut henne på promenader i sele här då hon tydligt visar att hon vill ut, hon försökte ofta smita innan det blev kallt när man öppnar dörrar och fönster. Men dethär med sele är verkligen inte hennes grej.. hon blir helt tafatt och förstår liksom inte ens att man faktiskt kan röra sig utan att ramla (vilket hon oftast gör när man tar på henne den). Har testat lite olika varianter av sele men det fungerar inte, vid något tillfälle har jag burit ut henne i trädgården men hon är helt handlingsförlamad av selen tyvärr.
Till sommaren kommer jag göra så att hon kommer få gå ut när hon vill, det finns ingen bilväg i närheten förutom den till vårt hus. Självklart finns det andra faror som vilda djur osv men jag tror ändå att fördelarna med att låta henne få gå ut överväger riskerna. Det känns inte rätt att tvinga henne att bara vara inne då hon ändå levt det fria livet tidigare och som sagt tydligt visar att det är vad hon vill. Vi är inte jättesugna heller på att hålla alla dörrar och fönster stängda året om med barn som springer in och ut osv, förr eller senare kommer hon lyckas smita ut och då är det ändå bättre att låta henne gå ut förberedd.
Det jag undrar är då hur jag ska göra för att förbereda henne, hon kommer ju inte hitta tillbaka om jag helt enkelt släpper ut henne hursomhelst en dag? Ska jag smörja henne med solkräm innan hon får gå ut? Hur ska jag lära henne hitta hem igen?
Självklart är hon chippad och vaccinerad, och kommer att ha halsband med kontaktinformation.
tänk på att en sphynx inte har något skyddande päls för sol och kyla och det är inte direkt svårt att se att det inte är en raskatt som många tyvärr kan ta med sig hem.
En sphynx är inte gjort för att vara ute utan uppsikt.
Bygg en inhägnad kattgård med bra skydd för solen. Jag skulle aldrig släppa ut mina sphynxar vind för våg!
Vår sphynx fick gå ut lite tillsammans med oss, hon gick en runda sen kom hon tillbaka alldeles rödflammig, hon hade nämligen blivit hemjagad av grannkatten rakt genom nässlorna. Så vår katt får helt enkelt vara inne…

Jag hade också byggt en inhägnad till katten. 😃
Det finns så mycket som kan hända när dem är ute och det är otroligt mycket katter som "springer bort" varje år, huskatter som raskatter. Sedan finns det alltför många oärliga & elaka människor också tyvärr. 😕
Jag har ingen sphynx (ännu) men två La Perm och en oriental och jag flyttade till en liten trädgård så att jag skulle kunna släppa ut katterna utan att behöva oroa mig. Det kostar några tusenlappar men det är det värt flera gånger om! Innan gick katterna ut på den innätade balkongen och trivdes bra med det också…. Nu har de ca 200 kvadratmeter….
Mvh
Lotta