frågor om sphynx!
Hej, jag är sjukt intresserad av att skaffa en sphynx! Jag älskar alla sorters djur vilket alltid har varit ett problem för mig. Jag är nämligen pälsallergiker.
För ett par år sen så har jag läst om pälsdjur som skulle kunna funka för de flesta allergiker och det slutade med att jag nu har fyra råttor hemma! Världens underbaraste.
När jag såg en sphynx för första gången så blev jag kär direkt, ifall jag skulle lyckas övertala min pappa om att i alla fall åka och "provnosa" som jag tror att det heter, för vi måste ju såklart vara säkra på att ingen i familjen skulle vara allergisk mot katten.
Min fråga är i alla fall när man väl har skaffat katten hur mycket i snitt kostar den per månad?
Jag har också läst runt lite, men hur stor är chansen att man är allergisk mot sphynx, är det någon som är pälsallergiker och kan ha katten ändå?
Om du är allergisk mot pälsolja, urin eller saliv så funkar ju inte en Sphynx. Så om du har möjlighet att träffa en Sphynx ett par gånger utnyttja det ordentligt.
Vad det kostar i månaden beror ju helt på vilken försäkring man väljer och vilken mat och kattsand man väljer att ha till katten. Köper man lite dyrare och bättre mat så får du nog räkna med en tusenlapp i månaden.
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet
Då tål nog jag en sphynx för mina råttor slickar på mig osv hela tiden och jag har aldrig kännt något. Problemet är isåfall resten av min familj, pappa vill inte riskera att min lillebror utvecklar någon form av astma. Men han verkar ändå inte vara villig att pröva för min skull. Mamma älskar katter och har själv haft många så hon skulle nog inte banga på en liten sphynx :) Hoppas jag i alla fall får chansen att pröva, de verkar ju så underbara och kan tänka mig att man blir väldigt glad av att ha de i sin närhet. Jag har ju sätt ungefär 1000 videos på youtube, hehehe…
Jag har tidigare haft siameser som jag tålde, har nu en peterbald (i stort sett hårlös, rasen är en korsning av don sphynx och orientalisk korthår) som jag kände av jättemycket i början, fick klåda och nös. Hur man reagerar på olika raser verkar vara väldigt individuellt och variera från katt till katt även om dom är av samma ras.
Okej, men finns det risk för att man kan utveckla astma även ifall man har testat och verkar tåla katten? Inte reagerar på den utan att astman visar sig senare? Är det vanligt eller något som skulle kunna hända?
#1 en tusenlapp i månaden för en katt? oj! Jag har två katter, och betalar knappt det ens. Då köper jag dyr mat, dyr sand och har dom försäkrade.. :)
#5 Räknar man på all mat, alla leksaker, kattsand, hudvårdsprodukter, rengöringsprodukter, försäkringar, veterinärskostnader, vaccinationer, saker som katten kanske råkar ta sönder och så vidare, så skulle jag säga att kan man inte undvara en tusenlapp i månaden så har man inte ekonomin till att ha en katt.
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet