Du som är allergiska
Vad är du allergiska mot? Saliv, mjäll?
Vad får du för sympton?
Hur funkar det för dig? känner du av katten någonting?
Hur ofta badar du den och vad använder du för produkter?
Jag är själv kattallergisk men drömmer om att skaffa en sphynx så det skulle vara kul att se hur det funkar för er som är allergiska:)
Jag har ingen aning om vad jag är allergisk mot. Men det börjar klia och svida på mig riktigt ordentligt när min sphynx blir för smutsig. Dom älskar ju kroppskontakt så det blir jobbigt. Så han får bada med några månaders mellanrum :) Då blir det bra igen!
Badar honom bara med vatten och galltvål som är helt naturligt :)
I saliv och mjäll är det väl samma typ av protein som jag förstått. Själv är jag mest allergisk mot själva pälsen på katter men känner lite av saliven, slickar en katt på mig blir där lite rött.
Badar mina bara ibland, max några gånger per år. Känner inget av mina sphynxar så länge inte immunförsvaret inte är påverkat av annat (som tex pollen) men när jag känner av dom är det kli i ögonen, på kroppen och som värst så blir det svårt att andas. Sistnämnda händer inte med mina egna katter men när jag träffar andras pälsade katter brukar jag kunna bli rätt tungandad.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Jag har inte heller någon aning om vad jag är allergisk mot men jag tänkte att om jag fick se andra som har samma sympton som jagsjälv och som har sphynx så kanske det är större chans att jag också kan skaffa katt, iaf ger det lite mer hopp ^^
Själv får som blir jag rödflammmig och kan få små prickar på armarna som kliar något fruktansvärt, nyser och svullnar i ögonen och i värsta fall får jag även tugnt att andas. Men det är med pälsade katter så jag hoppas att det ska gå bra med sphynxar:)