komma igång
Hej!
Vi har precis hcm scannat våran tjej samt blodgrupperat och testat för fiv/felv.
Alla tester var bra och hon har blodgrupp A.
Nu ska vi skicka ansöka om stamnamn också.
Nu till min fråga.. Är det något mer vi behöver tänka på?
Planerar att ställa ut henne i februari.
Sen har jag en fundering kring hennes färg. I stamtavlan står den att hon är röd/vit. Men jag skulle nog kalla henne sköldpaddsfärgad med vitt. Hur gör jag där? Är det något jag måste ändra? Kan jag få henne "färgbedömd" på utställningen i sånt fall?
Tänker rent spontant bara på: - är hon köpt som avelshona/ uppfödaren vet om o har godkänt era planer? - hon är fri-scannad flera led bakåt/ inga nära släktingar med hcm/eq? - viktigt att kolla upp avelshanen gällande hcm o släktingar, tänk långsiktigt!! Du kan färgbestämma henne på utställning eller skicka in o göra dna-test. Lycka till o ta gärna kontakt med erfarna uppfödare för råd! Sphynxavel verkar vara en djungel!
Hon är köpt för att användas i avel och hennes föräldrar är självklart friscannade. :)
Lättast är att ta stöd av din honkatts uppfödare som bör ha koll på allt du bör tänka på. Säljer man en katt för avel till en ny oerfaren uppfödare då brukar man finnas med som support. Jag skulle även rekommendera att testa henne för parasiter, Giardia och Tritrichomonas, innan du parar.
Lycka till!!