Köpa Sphynx
Hej!
Vi har vart sugna ett tag på att skaffa en Sphynx. Det är första katt (och raskatt) vi har tillsammans. Jag hittade en dansk uppfödare via Blocket:
http://www.blocket.se/goteborg/Sphynx_killinger_45184490.htm?ca=15&w=1
Har pratat med henne och hon vill att man betalar in 30%, resten sedan. Har aldrig träffat människan. Jag har svårt att lita på folk och jag vill bara att allt ska gå rätt till.
Tycker ni att det känns seriöst och bra?
Den danska uppfödaren finns det några svenska uppfödare som köpt in katter från och var inga problem där. Tror inte det är denne uppfödaren som det skrevs om tidigare i länken #1 länkade till. Tror inte den uppfödaren lurar er, däremot finns det andra anledningar till att kanske vara försiktig med köp därifrån men det är inget jag vill skriva så här på ett allmänt forum. :)
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Vi har bestämt oss för att vänta med köp av Sphynx. Letar istället i närheten av och i Göteborg. :)
Välj en uppfödare där du kan besöka kattungarna, mamma katt och kanske pappa katt men framförallt träffa uppfödaren. Man behöver inte gå över ån efter vatten när det finns seriösa uppfödare på närmre håll.

MEn om man går in på denna uppfödares hemsida ser det ju bra ut.. :-)
//Linda
Kan bara säga att jag har en katt från henne och hon är jättebra att ha att göra med och min katt är verkligen underbar! Så om du i framtiden känner att du vill köpa en sphynx och inte hittar någon svensk uppfödare som du är nöjd med så kan jag faktiskt rekomendera Kristina Jensen. Det finns någon annan uppfödare från Danmark som brukar annonsera på blocket som jag inte vet så mycket om däremot. Har inte fått så bra vibbar från den personen.
Hej.
Finns anledning till att vara försiktig med denna uppfödare. Allt jag kan säga är att ni bör ta ett test för Tritrichomonas Foetus innan köp.
#7 Skriver vad jag menade med att det fanns andra anledningar till att vara uppmärksam på katterna därifrån. Vet om 4 som köpt katt därifrån och alla katter hade med sig den parasiten.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Att tänka på när man importerar är att det är vanligare med vissa sjukdomar där än här i Sverige. Symtomen är ofta rinnande ögon och magproblem och ofta blommar problem ut vid stress. (som tex en flytt.)
Det här gör att uppfödaren inte har någon koll på om katten är sjuk men inte visar det vid flytt och att köparen inte kopplar ihop det med den uppfödaren. Många katter får diagnosen foderallergi fast den egentligen är drabbad av en parasit.
Jag förstår inte riktigt vitsen med att importera en katt om man bara vill ha den till sällskap. Av den enkla anledningen att försäkra katten blir lite svårt. Det är karenstid och om då stress relaterade blommar upp så står man där med hela kostnaden själv. Gardia tex är dessutom Zoonos vilket betyder att andra djur och människor kan drabbas av parasiten.
Lycka till i ditt letande av katt och vill du ha tips på bra uppfödare i Göteborgsområdet så tipsar jag gärna av de som jag anser är bra och känner till.
Lycka till i ditt letande efter drömkatten <3
Lycklig ägare av devon & sphynx