Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett: 02-allmänt-om-sphynx
Läst 1659 ggr
modemakaren
0

Rengòr ni eran sphynx bak dà och dà?:S

Hej ,

Jag har en liten sphynx hona Luna sedan nu bara en vecka och 2 dar, hon àr 5mànader.

Igàr badade jag henne fòr fòrsta gàngen, men det jag undrar àr, hur sàger man .. i baken (rumpan) sà ser hon smutsig ut fortfarande fast nàr jag gnuggade med shampoo sà gick det inte bort , jag var ràdd och gòra henne illa  sà jag gjorde det ganske sà soft, fast det gick inte bort,  i dem har dagarna som gàtt sà har jag ocksà torkat henne med en vàtservett fòr katter/hundar efter att hon gjort sitt " toa besòk" (alltsà varje dag) dem fòrsta dagarna sà var hon inte alls sà hàr mòrkbrun runt analet (urskàkta om jag àr vulgàr men jag vet inte hur jag ska fòrklara det :) men normal och inte alls mòrkbrun men rosa som àr hennes hudfàrg.

Sà dà undrar jag kan hon vara irriterad kanske runt analet.. fòr att jag torkat henne fòr mycket?

Hon har haft lite diarré ocksà idagarna (en annan anledning till att jag torkat henne i baken med vàtservett) . Har varit hos veterinàren och dà var hon normal runt analet.

Det àr sen cirka 2dar sen som jag màrker att hon àr mòrkbrun.

Nu undrar jag ..hur gòr ni? torkar ni era sphynxar's  bak efter att dem har gjort toa besòk? 

Nu har jag bestàmt att jag làter hennes bak vara tills nàsta vecka dà jag badar henne igen.

Jag àr som sagt jàtte oerfaren sà jag hàller pà och làra mig nu om skòstel o rengòring mm.

Skulle bli glad och fà lite tips!

MVH

Modemakaren

Ebbalala
1

Låt rumpan vara om du inte behöver torka bort diarréspår. Och bada inte 1 gång i veckan (om det inte är för att du är allergisk), det torkar bara ut o förstör hudens balans (o katten blir bara smutsigare o smutsigare då). Lycka till!

modemakaren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok tack för svar :) ska vara försiktig o inte bada henne för mycket då.

LykkeLii
2

Försök att bara använda toapapper om du måste torka bort "spåren" på rumpan. Då honan har diaree så rekommenderar jag att du gör ett avföringsprov via sva på giardia och tritrichomonas, då dessa parasiter uppmärksammats mycket senaste tiden. Har själv testat mina katter för att kolla och få rutin på det. För diaree kan vara en symtom till giardia. Att tvätta sphynxar ofta så blir de lätt och snabbt smutsig och försök att avvakta mellan badningarna för hudens bästa. Har en smutsgris som jag försöker träna och avvakta mellan badningar för att ska bli mindre smutsig i framtiden. Istället för våtservetter testa som sagt bara toapapper eller fuktig frottehandduk, mildare för sphynxar. Lycka till! :)

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

modemakaren
0

hej !

Okej tack, hàr om dagen dà jag var hos veterinàren kollade hon om det fanns parasiter i avfòringen och dà var det negativt, avvaktar en vecka och ser hur det gàr, men nu har hon inte diaree làngre. Och faktiskt stackare med vàtservett varje dag borde inte vara kul, ska làta henne vara nu och bara gòra det med papper eller handuk nàr det behòvs.

Tack

M

kissan78
0

De snabbtester veterinärerna har visar tyvärr ofta falska negativa resultat. Bästa är att skicka in själv direkt till SVA.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se