För smal sphynxhona?
Hej, jag köpte en sphyxhona igår som är född 21.11.2012
Uppfödaren bor i Danmark och levererade den igår till mig i Göteborg.
Hon berättade för mig innan jag träffade dom att Melody som hon kallas är lite smal men att det inte är något fel.
Precis innan jag kom hem med henne så fick hon diarre, så skrev till uppfödaren och hon sa att hon trodde det kan vara på grund att hon varit stressad men också för att hon fick avmaskning dagen innan. Sen rekommenderade hon även att jag ska sterilisera henne för det skulle tydligt också hjälpa hennes vikt.
Jag har aldrig haft en Sphynx innan men jag tycker att hon ser väldigt smal ut. För som ni ser på bilden så ser man hennes ryggrad.
Vad tycker ni och hur ska jag göra för att få henne i normalstorlek?
Tack på förhand!
Har du kollat vad hon väger? Syns revbenen? Vad äter hon för foder?
Jag har tyvärr inte någon våg hemma men enligt uppfödaren så väger hon 2kg. Hon löper tydligen nu också.
Hennes revben syns inte och hon äter RC exigent 42.
Det är svårt att se på bilden. Men jag tycker inte att hon ser alldeles för smal ut. Min äldsta är född i augusti förra året. Hon väger 2,8. Hon är en rätt stor tjej.
Jag skulle absolut byta foder om jag var du. RC innehåller mycket tok som spannmål och sånt.
Och om hon löper så kanske hon väger lite mindre än matchvikt eftersom att det är rätt påfrestande för katten. Så ska du inte ha henne till avel så skulle jag boka för kastration så fort det går.
Ja jag tänkte att ja skulle byta till Naturea. Men vågar inte göra det än eftersom hon är så dålig i magen just nu. Vad ger du dina katter för mat? :)
Jag ska även sterilisera henne så fort ja får pengar nästa månad! :)
Det har jag nog inte hört talas om. Nej, det är nog bäst att vänta tills hon blir stabil i kistan :)
Mina får Bozita och Mjau mjukmat och Wildcat Etosha torrfoder. Wildcat är det torrfodret som jag tycker har bäst innehåll. Väldigt naturligt. Baserat på ekologiska varor dessutom :)
Det ska tydligen vara ett bra foder så det verkar vara värt att testa :)
Jaha okej varför ger man både torrfoder och blötmat? Är det för det ska bli variation?
Jag har aldrig hört talas om Wildcat Etosha men det låter ju jätte bra! Det får man beställa från internet va eller finns det i butik och köpa? :)
Då jag har hört att en uppfödare i Danmark har Tritrichomonas (TF) så är det bra för dig att skicka ett bajsprov till SVA. Just om diareen skulle uppkomma av en tarmparasit. Vill poängtera att detta bajsprov är viktigt för att kolla efter både giardia och TF. För istället för att lägga ut massa pengar på olika foder, produkter för tarmfloran och ev veterinärbesök så får man svar snabbt och smidigt för en ok-summa jämfört med alla andra sätt man söker hjälp via.
Byt inte foder förrän hon är stabil i magen, ge henne enbart torrfoder och inget godis eller annat extra gott. Det kan ta veckor innan magen är stabil.
Hon ser lite väl mager ut, veterinärintyget har ingen anmärkning? För att hon ska börja och goa på sig så är första steget att få stabil mage, för det verkar bara "rinna" igenom henne och att hon inte tar upp någon näring.
En gissning så kommer nog veterinären vela att kastrera när hon är så mager. Men det är bara en gissning, är inte veterinär eller expert kring kastreringar.
Håller tummarna för er!
Wildcat har jag bara hittat på hundenochkatten.se så man måste beställa.
Som #7 sa så är det värt att ta en avföringsprov för att utesluta parasiter osv.
tror jag såg denna hona på blocket
Det är inte ovanligt att katterna får magproblem av omställningen till ett nytt hem. Det fick min katt och det tog lite tid innan det blev bra. Veterinären rekommenderade Hills id som är bra vid känslig mage tillsammans med en chokladsmakande magmedicin som jag glömt namnet på.
Jag skulle inte börja med nåt nytt foder innan hon blev blivit bra i magen. Det blir alltid löst i magen vid foderbyte om katten är känslig.
Hon har ju inte vuxit klart ännu. Då är de smala och gängliga som en tonåring. Det blir nog bättre om nåt halvår sådär.
Hej!
Vilken uppfödare är hon i från??
Då jag har en hane från Lukas May katteri i Danmark med Tritrichomonas så blir jag oerhört orolig om hon är därifrån!!!
Alla katter i från det katteriet som bor i Sverige och Norge har Tritrichomonas, vilket ger diareè och magerhet som följd! Uppfödaren vill såklart inte riktigt erkänna och fortsätter att sälja katter!!!
Hör gärna av dig till mig om det är så att katten är från den uppfödaren.
Mvh,Pernilla
En del katter är väldigt smala som fertila. Något en kastrering kan råda bot på ;)
Skulle inte byta foder på en gång, ( magen måste få stressa ner efter flytten ) men absolut på sikt, finns många bättre foder :)
Ja, den uppfödaren har nästan oavbrutet annonser om ungar till salu som hon levererar till Göteborg och de säljs mycket billigt, så väldigt många väljer att köpa därifrån. 😕 Jag vet flera fall av TF på dessa katter och det är väldigt beklagligt att detta kan fortgå. Även om man tjänar några tusenlappar på att köpa dessa billigare katter så kostar behandlingen mycket mer så det är en ren förlustaffär i det långa loppet, om man nu tänker rent pengamässigt. Dessutom lider katten och det är mycket arbete med att få den frisk. Köp inte dessa katter!!
Glömde säga att jag har en hona som är smal av just de anledningar som nämns ovan, att det kan ta tid osv och har tidigare haft en annan som "biffade" på sig först efter kull nr 2, men ingen av dem har varit så smal och man ser framförallt att hon är insjunken i ansiktet under ögonen. Jag tycker att hon är mer mager än smal. Kolla för TF och giardia, samt mask. Finns "kolla masken"-kit på apoteket..
#5 off topic men vart får du tag i Wildcat Etosha torrfodret?
Glöm det. Jag hittade
#16 Jag beställer direkt från Tyskland :) Mycket billigare!
Jag håller med om att du måste ta bajs prov. Normal vikt enligt sverak på vuxen katt ligger mellan 3 & 8 kg beroende på ras och kön. Sphynxen är en medelstorkatt och ska dessutom kännas tyngre.
Jag har två st 6 månaders tonåringar som väger 3 kg.
Min ena hona väger 4 och min "slanka hona" väger idag 3,2kg.
Min slanka hona har inte haft kull men har aldrig som vuxen vägd mindre än 3kg.
Har 2 vänner som oxå köpt katt från Danmark och fått den levererad hit. Dock från två olika katterier. Och samma problem! Guardia eller TF.
Hoppas det löser sig. <3
Lycklig ägare av devon & sphynx