Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett01-allmänt-kattsnack
Läst 1182 ggr
Garm
2013-10-05 11:25
0

Provnosa

Jag funderar på att skaffa katt, men har visat allerigska tendenser mot vissa katter/kattraser, och skulle gärna vilja provnosa lite på den totalt urläckra rasen Sphynx.

Jag känner inte av Devon eller Cornish rex och hoppas att det ska vara likadant med Sphynx.

Bor du i Gävle eller Göteborg och har Sphynx, och inte har något emot att någon kommer och provnosar på era läckerbitar, får ni gärna höra av er till mig.

Tack!

Ebbalala
2013-10-05 12:54
0

Hundsport hade tidigare i år reportage om att det EJ finns allergivänliga raser utan att det handlar om hur allergena/ icke allergena varje individ är. Alltså kunde en viss pudel/schäfer/ bichon frisee/ chihuahua etc framkalla allergi medan en annan inte alls gjorde det. Antar att det är samma med katter/sphynx? Hört många som provnosat utan problem men som sen utvecklat allergi när de fått hem sin katt :( Någon som vet mer om detta?

kissan78
2013-10-05 13:01
2

Dorabellas finns vid Göteborg och tar emot provnosare. Dock är det bra att åka flera gånger och hälsa på och gärna ta med ett örngott första gången som katterna får ligga på för att sen sova med det några nätter.

#1 Det är i princip samma med katter. Allergi är oerhört personlig och det beror på vad man är allergisk emot. Är det päls så brukar sphynx funka väldigt bra men är det proteinet i saliv, urin mm så funkar de mindre bra. Det finns en kattras som saknar det proteinet, sibirisk katt, men de har då å andra sidan massa päls. Jag själv är allergisk och klarar av sphynxar och cornish rexar, däremot sibirer går inte alls. Känner av alla nya katter och helvita katter tål jag sämre än andra. Vissa reagerar mer på kattungar eller fertila medan jag tål kattungar bäst. Så det är bara att prova sig fram genom många besök hos katter och känner man inget då och även med "örngottsmetoden" så är oddsen större att man klarar av en när man väl får hem en kisse. Sen finns det ju de som kan leva med lite kli i ögonen bara de får ha en katt i sin närheten (som jag).

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Garm
2013-10-06 11:36
0

Tack så mycket för svar!

Allergi är ju väldigt individuellt och det beror lika mycket på katten som människan om man känner av en katt eller inte. Örngottsmetoden låter som en mycket bra grej att testa. Då får man verkligen katten i ansiktet, så att säga.

I mitt fall trooor jag det är päls, då jag känner av katter som hårar av sig mycket, men kan gå helt symtomfri bland katter som inte hårar så mycket.

Wish me luck! 🙂