Sphynx iFokus

Sphynx

Etikett06-avel-och-genetik
Läst 3788 ggr
SphynxHope
0

FIV/FELV HCM + blodgrupp

Hej! Jag undrar vad det kostar! Att göra samtliga tester! Tacksam för svar så fort som möjligt! MVH HannaOskyldig

Natali
0

Hejsan.

Fiv-Felv och blodgruppering blir billigast (och snabbast) om du skickar ett blodprov till Tirri Niini i Findland. Du hittar remiss och mer info här. Det är alltså en remiss till henne. Du går till veterinären först för att få ut blodet ur katten. Det brukar kosta någora hundra kronor. Blodgrupp och felv-fiv kostar 150 och 250 alltså 400 kr.

HCM testen är lite olika priser på. Beror på var du gör. Vanligast är 1200 kr. Kan ibland vara billigare också.

Hoppas det går bra, lycka till.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

BareEssentials
0

Vet inte vart du bor men i Helsingborg kostar det 950 att HCM scanna första katten. Föreningen Bara Katter kommer ha en clinic i vår för medlemmar då det kommer kostar 550 kr per katt.

kissan78
0

#2 Vart kommer den att hållas?? Är det bestämt ungefär när? Antar att det blir lite mer söderut än vad jag har möjlighet att åka

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

BareEssentials
0

Det kommer bli i Helsingborg där Torkel finns i april/maj.

Dolleminas
0

#3 det är som vanligt… vi bor i fel landsände… synd att de aldrig gör såna priser här…

Natali
0

Vi får väl se hur det blir när Torkel kommer till oss i Östersund. Det har han lovat, troligtvis till sommaren, med ev, tidigare.

RacerDonnans
0

#6 Har du hört något nytt om tid för HCM i Östersund?

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

Dolleminas
1

Tänkte bara nämna att Tiiri Niiri (hmm vet ej exakt stavning…)har höjt till 500:- för första katt med båda blodproverna (Fiv/Felv) Har precis kollat lillan och fick en nytt "underlag" och de kollar även faderskapstest på katter…

#7 Vem ska man skicka formuläret till så det blir riktigt på RU?? (annars tar jag med mig pappret till Ö-sund..)

Natali
0

#7 Jag pratade med Torkel härom dagen. De har inte skaffat maskinen än. Hans gissninge var maj. Men då det är ett universitet som skall söka fondpengar, så kan det också, tyvärr, dröja ännu länge. Han hoppades dock innan sommaren.

Han har också sagt ja till en föreläsning om hcm. =)

#8 Vad menar du för formulär?

Dolleminas
0

Länken till kliniken på RU ser annorlunda ut än vad som visas på sidan… (hoppas du blir nåt klokare…)

Natali
0

näpp. no clue. Menar du hcm eller felv-fiv?

Dolleminas
0

#11 Formuläret man kan dra ut från nätet via RU till tiiri niiri ser annorlunda ut nu + att priserna har justeras uppåt… Plingar det en klocka nu??? fick ett sånt papper extra hemsänt tillsammans med mina provresultat på blodgr.och Fiv/Felv provet….

Natali
0

Okey, då är jag med. Så du menar att det forumläret är föråldrat? Nu hänger jag med. =)

Natali
0

Kom på att jag kan maila henne och be om en fil, så kan jag ju lägga ut den via min hemsida, så finns den tillgänglig. Men det får bli efter helgen. Hinner inte nu.

ymmmi
0

Kan man fortfarande skicka dit?

kissan78
0

#15 Menar du Tiiri så är svaret nej.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

ymmmi
0

Okey

ymmmi
0

Är det bara hos vet man kan göra det nu? Alltså tex blodgrupering och fiv,feLV mm

kissan78
0

Det är ett nytt företag som just tagit över det hela i Finland men deras hemsida är ännu bara på finska och jag fattar absolut ingenting ;) Blodgruppering kan man göra via dna och då skicka till tex http://www.catdnatest.org och då får man samtidigt veta vad för olika anlag ens katt bär på. :)

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

ymmmi
0

vad brukar sådant kosta att testa? dvs Fiv/FeLV och bodgruppering?

kissan78
0

Fiv/FeLV brukar variera ganska stort mellan veterinärer har jag märkt, allt från någon hundring och uppåt. Blodgrupperingen kostar via den sidan jag skrev 55 dollar och just nu ligger dollarn lågt så just nu blir det ca 360:-

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

ymmmi
0

Skickar man bara "submission form for cat test"?  och sedan skickar dom det hem till oss och man bet vet ta blodprov och sedan skickar man in det till dom? 

B-Blood type (phenotyping A/AB/B) 25,20 

Är det test för blodgruppering?

BareEssentials
0

Gör en svabb och skicka in till UC Davis istället, kostar endast 40 dollar och du behöver inte dra blod

ymmmi
0

Men det kan man väl inte göra med fiv/feLV eller?

Dolleminas
0

Min veterinär brukar ordna med både bloddragning samt ivägskickande, betalar hos dem direkt och sen får man mejl om svaren (för mig koster det ca 1000:-) så slipper man göra allt själv, svabbar till US Davis gör jag bara om jag vill veta specifik färg på ungarna (ex om de är maskade, vilken typ av maskning de har)

Rhani
0

Gjorde FIV- och FelV-test på min hane på Blå Stjärnan i Göteborg igår när jag scannade en drös fisar. Det gick på ca 850:- eftersom jag scannat honom oxå. Annars var det dryga tusenlappen. Blodgrupperingen ville de ha 1500 😮 för, så jag hoppade det och skickar svabb till UC Davies istället..