Avelshane sökes
Söker en fin avelshane som kan passa min ljuvliga hona för att inleda starten på mitt nybildade katteri. Baby Rah Minga har tidigare haft 2 fina kullar innan jag övertog henne. Nu är det tänkt att detta skall bli hennes tredje och sista kull. Minga som vi kallar henne, är en oerhört fin och frisk katt med vackra linjer och vi oerhört noga med att detta skall bli så rätt som möjligt. Speciellt som detta förhoppningsvis skall bilda basen till vår egen framtida avel. Minga har ett fantastiskt temperament och tanken med aveln är att få fram så friska katter som möjligt med detta underbara temperament. Hon är HCM scannad vid ett och två års ålder med fina resultat och skall givetvis scannas inför sista kullen. Därefter skall hon fortsätta att scannas regelbundet. Minga är FIV/ FELV- fri såklart! Mingas färg är brunmaskad coulorpoint nr 033 med klara blå ögon. Önskar om möjligt en ljus, helst enfärgad hane med blå ögon. Temperamentet är oerhört viktigt. Hanen skall självklart vara frisk och HCM-fri. Jag är mycket seriös och engagerad. Katterna kommer i första hand vara sällskapskatter och lever tillsammans med oss i familjen Jag har tidigare aldrig avlat på sphynx men är numera totalt förälskad i rasen. Har inte så många kontakter inom sphynxen ännu men hoppas på detta sätt att kunna inleda ett samarbete med andra katterier. Hör gärna av er så kan jag berätta mera! Med vänliga hälsningar Annica Liedstrand Bare naked angels
På förekommen anledning så vill jag bara klargöra att all dokumentation angående Minga är helt och hållet i sin ordning! Jag har nu kontaktat alla inblandade i Mingas import och förutom en smärre incident på flygplatsen där två katter förväxlades men snabbt kom till rätta genom chippningen så finns det inget att anmärka på. Mingas föräldrar har inte HCM i varje fall enligt de ryska mätningarna och något annat finns inte att gå på när det gäller ryska katter. Minga är nu snart 3 år och har enligt citat från veterinär i Danderyd "De finaste värdena man har uppmätt på kliniken" Jag tackar dock dem som har uppmärksammat mig på att något kunde vara fel med Mingas stamtavla. Jag hade inte velat starta min avel på en ev defekt katt, hur mysig och fin hon än är.. Jag har skapat mycket irritation med min envishet att få rätsida på ett eventuellt stort problem. Men i efterhand är jag mycket glad att det är gjort. Nu vet jag helt säkert att Minga har rätt identitet och det gör mig väldigt lycklig. :)
MVH Annica (framtida Bare Naked angels)
Tyvärr är det ff så att uppfödaren till Minga (i Ryssland) uppgett fel föräldrar till kullen :(
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Det finns som jag har förklarat för Camilla inga som helst bevis som bekräftar att så är fallet.. Uppgifterna kommer i från en enskilt katteri som är mycket besviken på Mingas uppfödare för en försäljning som resulterade att katten lämnades tillbaka till det enskilda katteriet.
Katteriets ägare kommer vidare med påstående om att Minga egentligen tillhör henne och att det är en av hennes egna hanar som är i så fall pappa till Minga.
Hanen som då skulle vara pappan är Baby Rah Amsterdam En mycket fin hane som regelbundet har scannats för HCM under en längre tid och som fortfarande är verksam som avelshane i ett helt annat katteri.
Oavsett så står ord mot ord och det finns inga som helst konkreta bevis på att Amsterdam skulle vara far till Minga.
Jag har gjort en grundlig undersökning och har tagit uppgifterna på stort allvar. Mera kan jag inte göra och hoppas nu att saken är utagerad.
Bara en liten fundersam fråga. Varför tar man inte dna test för att ordna upp det? Då har man svart på vitt.
En högst relevant fråga!! Blev väldigt upprörd av dessa uppgifter och klampade in lite för hårt tyvärr.. Tänkte aldrig på DNA-test. I efterhand kan jag tycka att det var riktigt klantigt.
Men jag är som sagt helt ny inom området och räknade definitivt inte med att behöva brottas med dessa frågor det första jag gjorde. Än så länge har jag inte lyckats att spåra Baby Rah Crystabel och tror inte heller att Baby Rah skulle vara så samarbetsvilliga i den frågan..
Modern Baby Rah Dania uppges av båda parter vara densamma och det är högst osannolikt ja omöjligt enligt uppfödaren att Fadern skulle vara någon annan än den angivna.
Den hane som enligt detta påstående skulle vara den riktiga fadern är minst lika fin som Mingas far och båda är ursprungligen från samma katteri, så för mig verkar det mer än lite otroligt.. Det verkar vara en ytterst komplicerad och infekterad fejd som ligger bakom allt detta.
Läste bara tråden och är själv inte uppfödare ännu. Men kom att tänka på dna
Synd att inte jag gjorde det :(
Ska korrigera mitt skrivfel i #2, givetvis föräldER inte föräldRAR. Ledsen att mina snabba tangenttryckningar ska råka bli ett diskussionsämne.
Sen behöver du eg inte hitta Crystabel, testas Amsterdam så får man ju veta vem av de två som har rätt eller fel i den frågan. Men lämnar det här nu och önskar dig lycka till att hitta någon hane.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Tack Camilla!
En fråga bara, visste du om Mingas "stamtavlehistoria" innan du köpte henne?
Det kan vara svårt som ny uppfödare men ännu svårare om man börjar med en katt som har ett rykte om sig att inte ha rätt stamtavla..
Jag tror att du skulle tjäna massa på att faktiskt försöka få till ett DNA- test på den hanen som du kan få ett DNA test på. I Ryssland tror jag vad som helst kan hända, moralen är inte som den är här i Sverige :(
Nej! Jag visste absolut inte om Mingas "stamtavlehistoria" innan jag köpte henne. Men nu är hon min och jag har inte för avsikt att någonsin lämna tillbaka henne.
Jag kommer att kontakta ägaren till Amsterdam för att försöka få till ett DNA-test.
Efter mina efterforskningar tror jag också att det mesta kan hända i Ryssland tyvärr.
Jo tack, jag har förstått den hårda vägen att i sphynxvärlden kommer man inte in utan vidare..
Kan återigen korrigera mig själv, nej jag vet inte att kattens förälder är felaktig men det finns starka misstankar att tro det. Jag vill inte att någon ska behöva bli smutskastad av det hela då det som även TS skrivit är en infekterad fejd i Ryssland men även andra länder är inblandade.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Nej, det finns ingen som helst anledning att smutskasta någon. Denna fejd får skötas av dem själva anser jag. Om några bevis framförs så kommer jag givetvis att ta ställning till dem. Men i övrigt så väljer jag att gå vidare med min underbara kisse <3
En liten fråga?
Hur ser du/vet du att katten kommer från friska linjer, jag hittar bara en ofullständig stamtavla enligt Pawpeds,
( http://www.pawpeds.com/db/?a=p&id=1059711&g=4&p=sph&date=iso&o=ajgrep )
Du kan skicka in stamtavlan till pawpeds och registrera stamtavlan så ser vi hur scannat det är för jag ser som sagt inget?
Lycklig ägare av devon & sphynx
Ett tips är oxå att anmäla dig till Royal Canins uppfödarseminarium om du inte sedan gjort det :)
kram/Kicki

Åh vad tråkigt att du inte fick informationen av tidigare ägaren 😕
Detta är ju som du nog förstått en internationell skandal i "sphynxvärlden". Skandalen kommer kommer att följa Minga och hennes avkommor ett par generationer om ni har otur.
Ryssland har skakats av flertalet stora skandaler på sista tiden. Många har på ett eller annat sätt berört Baby Rah😕
Jag lägger mig inte i hur ni löser situationen, det är upp till er. Bara tråkigt att ha fått allt detta som en tråkig överraskning när du bara drömde om att kunna få börja föda upp.. Det är svårt som det är.
Ja det här var verkligen jättetråkigt och jag är väldigt ledsen över hela historien! Jag har förstått att detta är en stor skandal i sphynxvärlden och Baby-Rah skulle verkligen inte vara något alternativ om jag fick börja från början.
Problemet är att ord står mot ord.. Det är en infekterad fejd och Baby Rah är den enda som har lagen och bevisen på sin sida. Jag har lagt ner massor av tid för att få fram vad som är sanningen i detta, men då det uppenbarligen ligger mycket prestige i den här historian litar jag inte på att någon egentligen bryr sig om sanningen och inte bara att få rätt. Därmed är ju DNA-analys utesluten eftersom det kräver assistans av ena parten..
Jag tyckte att jag gjorde en bra undersökning innan jag köpte henne och kunde absolut inte räkna ut att det skulle gå så här :(
Mingas förra ägare har erbjudit sig att köpa tillbaka henne men det kommer jag aldrig att gå med på oavsett om hon får någon kull eller inte.. Jag är redan mycket fäst vid Minga och katterna hemma hos oss följer på gott och ont med från vaggan till graven. Minga är en underbar familjemedlem, har ett fantastiskt temperament och är vi är förvånade över hur en katt kan vara så trevlig!
Jag har lite svårt att förstå mig på Pawpeds.. Är det inte så att man själv lägger in alla uppgifter där? Jag kan definitivt lägga upp den befintliga stamtavlan där och är mycket tacksam om ni som är mera kunniga än jag dubbelkollar mina egna efterforskningar angående befintliga katter i stamtavlan. Jag har också kollat upp Amsterdams stamtavla (den hane som då påstås att vara den egentliga pappan) och kan inte hitta några fel där heller.. Kolla gärna den också om ni har tid.
Eftersom mina egna undersökningar inte underbyggs av de specialkunskaper som många av er andra besitter, så inser jag nu att det inte bara går att läsa sig till det rätta svaret.
Tack för tipset om royal canins uppfödarseminarium. Har lagt all min tid på den här stamtavlehistorien och inte hunnit att tänka på något annat och stort tack för att ni är beredda att hjälpa till!
Blev lite orolig av alla ilskna anonyma meddelanden och började undra om detta verkligen var något som jag ville ge mig in i. Hade jag haft dolda avsikter så skulle jag aldrig gett mig in på denna sida. Det hoppas jag att alla förstår!
Med vänliga hälsningar Annica
På FindUs finns hela stamtavlan för en förhandskoll om någon är intresserad.. Såg att man måste skicka in stamtavlan med snigelpost till Pawpeds…

Man kan inte lägga ett sådant ansvar på en ny uppfödare. I Ryssland blir även erfarna uppfödare lurade på löpande band.. Det kan vara klurigt att hitta en katt man verkligen vill ha utan att göra en sökning liknande "Den oändliga historien" man såg som barn.
Vad jag reagerar mest på är att en katt säljs vidare till avel och viktig information utelämnas. Oavsett vem som har rätt eller fel i Ryssland så föreligger det en stor skandal som rör katten i fråga. Ansvaret ligger ju på säljaren att ge korrekt information.
Ärlighet är något man är beroende av i uppfödarvärlden. Det är ju tack vare detta man snabbt kan komma till rätta med ev blivande problem vad gäller hälsa. Att vara ärlig i affärer gör ju att man blir respekterad.. Man skapar vänner och bygger broar. Är jag inte ärlig så vill ju ingen ha med mig att göra.
Tex så samäger jag och en kollega en katt. Nu har det dykt upp ett problem som gör att vi beslutat oss för att kastrera katten. Vi kommer nu att med hjälp av andra uppfödare spåra och se om det är ett problem i linjen eller om det rör en enskild individ. I detta fall kan inte ens forskningen påvisa ärftlighet. Man vet för lite.. Detta ligger då på oss som har katter på linjen att reda i. Och att fortsätta hålla koll på år framåt. Tack vare en öppenhet om hälsa så behöver det aldrig bli bråk och tjafs utan man jobbar tillsammans. Men börjar man undanhålla saker och tysta ner så kanske vi har ett jätteproblem om några år.
Om stamtavlan är oklar och du inte fått den infon så finns det ju en väldig problematik att både spåra hälsa samt räkna ut inavelsprocent vid parning. För att vara helt säker så borde du ha tillgång till båda stamtavlorna så du kan göra "provparningar" på båda tavlorna för att undvika inavel. Katter från Ryssland finns det gått om i Sverige och unika linjer lyser med sin frånvaro världen över…
Hoppas jag inte trampar någon på tårna nu men för att bedriva avel så måste du ha alla korten på bordet. Om du fått infon från början kunde du ha fått chansen att göra en ärlig bedömning av situationen. Kanske köpet blivit av ändå och du hade då haft en möjlighet att ta ställning till situationen. Kanske du tackat nej och sökt en katt utan skandaler runt.
Att spåra HCM i Ryssland är i stort sätt omöjligt.. Vi har inte samma värden… Detta betyder att en katt som är frisk i Ryssland kan vara sjuk i Sverige
(Vilket en annan uppfödare surt fått erfara. Fiffel eller olika värden??) Det är så lätt att fiffla med papper i Ryssland. Ju mer erfarenhet man får desto längre bort håller man sig ofta från Ryssland. Man förstår att det inte bara är att hämta hem och allt är en dans på rosor. Många låter det även gå flera år innan man ens vågar "ta i" en rysk linje. Man kan egentligen säga att man faktiskt inte har en aning. Även dom ryska uppfödarna har ju gjort affärer med varandra när "stamtavlan skapats" Vad är korrekt och vad är det inte.. Vem vet..
Det finns en uppfödare som heter Maarit ( Sunday Best sphynx) som är ansvarig för stamtavlorna på pawpeds. Du kan ta en kopia och skicka till henne.
Tack för ett bra inlägg! Du har helt rätt! hade jag vetat om den här historien så hade jag aldrig köpt Minga.. Jag håller med dig fullständigt angående ryska katter! (något jag inte hade en aning om tidigare) Det är därför jag väljer att inte gå vidare med DNA-testning. Jag tror helt enkelt inte att det kan komma några säkra uppgifter därifrån angående Mingas ursprung..
Skönt att höra att även erfarna uppfödare kan bli lurade i Ryssland. Själv känner jag mig totalt urkorkad!
Jag är förmodligen så ärlig som man överhuvudtaget kan vara och skulle aldrig få för mig att mörka något.. Tror inte heller att Mingas tidigare ägare har försökt lurats på något sätt, då han helt och hållet var insatt i mina planer angående Minga.. Det skulle inte vara särskilt smart av honom att sälja en katt till någon som hade planer att gå ut bland er andra uppfödare för råd och stöd.
Minga är av honom köpt för dyra pengar och alla papper är i ordning. Det som jag dock kan hitta i Pawpeds är att Mingas morfars far är diagnosticerad med HCM, vilket han inte var i min tidigare kontroll :(
Som sagt så är Mingas temperament helt fantastiskt och jag inser att jag verkligen behöver en stabil hane från helt andra linjer om det skall bli något bra av detta. Helst ingen rysk katt alls!
Problemet kommer dock att vara att få låna en hane med friska linjer då detta rykte inte är till någon fördel precis.
Jag har fått en dyrköpt läxa av den här historien och har förhoppningsvis lärt mig något viktigt inför framtiden!
MVH Annica
Om morfar har HCM skulle jag råda dig vänta med Mingas avel tills hennes 5 års scann + scanningsresultat av hennes avkommor som hon redan har.
Med tanke på Mingas skandal rykte är väl inte så bra att riskera att starta katteri med en katt vars morfar har diagnotiserad HCM, det är lite väl nära henne. Och som sagt, rysska linjer är svårare (om ens helt möjliga) att kontrollera..
Mitt tips, ge henne ett par år till, fortsätt scanna och sen när hennes avkommors scanningsresultat + hennes egna, finns för några år att få tag på, kommer du nog ha enklare att hitta en hane lika så med mer tillit kunna avla på henne, hennes sista kull.
Bara mina personliga åsikter så inget jag säger stämma till 100% men råder dig ta is i hatten, vänta och ta kullen senare när du har mer bevis på att hennes linjer är friska. Morfar är trotts allt närsläkting.
Morfars far var det, ursäkta om det var otydligt..
Ok, ja, aldrig fel att vänta extra dock, jag menar, linjen är ju inte frisk och den honan har redan 2 kullar, så kanske bäst att tänka, om man vill starta sitt avel med en hona som har HCM diagnos i närsläkt träd.. men men som sagt min åsikt enbart.
Menar ju inte att du inte skulle kunna nånsin avla med henne, men kanske vore bra att vänta tills hennes avkomma visar sina scannings resultat för både 1,2 och 3 år.. och hon tar ju ingen skada av att vänta lite med sin sista kull.
Kan vara svårt som ny uppfödare i denna värld redan, med en katt som är ihop kopplad till scandal, så skulle säkerligen underlätta om du visade tålamod för rasens, hälsans bästa :)
Men alla tar vi våra egna bedömningar, hur vi gör med vår avel. Och så länge som du kan med rent hjärta avla en kull av henne, med vetskapen om hennes linjer, eller ovetskap (som jag ser det känner du mammans sidas tavla för säkerhet, och där finns oönskade deffecter, pappas sida är osäker, lika så många scannings resultat från ryssland överhuvudtaget) om dom, känner att du ska ta kullen, kan jag inget annat än önska dig lycka till, önska att det blir ej fler fall av HCM till sverige och att du slipper ha din katteri bas, bestå av HCM linjer.
Mitt enda tips va, att kanske vänta lite mer.
Ha det bäst och hoppas det går bra för er, hur ni än beslutar att göra.
Men om hon redan har två kullar kan jag tycka att hon redan gjort sitt inom aveln? Eller hur tänker ni sphynxuppfödare? När räknas det som "massproduktion" av en speciell hane/hona/linje?
Men om hon redan har två kullar kan jag tycka att hon redan gjort sitt inom aveln? Eller hur tänker ni sphynxuppfödare? När räknas det som "massproduktion" av en speciell hane/hona/linje?
Jag Kan inte gör annat än att hålla med Meduza80's inlägg om att vänta.
Och med tiden lära dig ännu mer :) Av ännu fler.
Och som sagt tidigare så är det inte skadligt för honan att vänta om hon redan haft en kull.
Jättetråkigt att det finns hcm i dina linjer :(
Jag tycker att MiaLKPG's inlägg var mycket bra!
i Pawpeds kan man själv skicka in stamtavlan ELLER så läggs den in automatiskt när du fyller i en blankett vid HCM-scanning.
Vilket betyder att OM katten är Scannad av en ansluten Kardiolog så finns det dokumenterat i pawpeds, det kan dock ta ett tag innan resultaten kommer in. men det är en superbra hemsida!
Baby rah har ju tyvärr varit i blåsväder ända sen the mixup på arlanda… Väldigt trist, men det finns som sagt fler underliga uppfödare både utlänska och Svenska.
Just nu säljs det tyvärr väldigt mycket sjuka katter av folk som tidigare bl.a sysslat med valpsmuggel från öststatländer.
Sphynxen är en väldigt delikat ras som tyvärr hamnat i väldigt många fel händer, giriga människor som inte vill annat än tjäna sjyssta cash.
Nu gled jag lite of-topic men jag har haft några helt förstörda kattungeköpare som ringt till mig efter de köpt 500gram (ca5 veckor) jättesjuka kattungar från sunkiga lägenheter i förorten till sthlm.
Stor Kram till dig och hoppas nu att du får en bättre fortsättning :D
Tack! Ja det är inte roligt detta! Jo jag får kolla över vad jag skall göra.. Naturligtvis vill jag inte ha HCM-linjer i mina katter! Eftersom jag inte är något vidare på att läsa av stamtavlor så undrar jag vad mera problem det finns på Dania?
Jag menar inte att vara girig på något sätt. Detta är bara ett stort intresse för mig, men ska Minga ha någon kull överhuvudtaget så bör det vara snart då hon är extremt allergisk mot p-piller! Det är snarare för hennes skull jag i så fall vill sätta igång så fort som möjligt.
Jag har ingen erfarenhet alls av billiga sjuka katter. Det är inga katter som jag skulle fundera på att köpa någonsin!
Jag har betalt en bra slant för Minga! Även om det dock är mindre än vad hon kostade som import. Jag valde inte alls henne för att hon var billig, det är hon inte med tanke på att jag bara skall ta en kull på henne. Jag valde henne för att hon är den katt jag har fastnat för. Hon är en gudomligt mysig liten katt! Jag tyckte att jag kontrollerade stamtavlan men har uppenbarligen misslyckats. Jag köper gärna en annan mysig hona (om det går att hitta någon) eller blir fodervärd för att lära mig mera.
Jag hade inte tänkt att gå den vägen eftersom jag tidigare har stor erfarenhet av katter, men är det den vettigaste vägen så tar jag den i sådana fall.. Sphynxrasen verkar oerhört komplex med tanke på allt ni har berättat!
Kram tillbaka!

Svar till Ebbalala:
Åsikterna kring vad som är lagom går isär bland uppfödare.. Jag har flera av mina honor på foder och då har jag 2 kullar inskrivna i avtalet sedan kastreras damen. Ibland kan man ha turen att få ta någon mera kull på en stark, äldre hona där man börjar få lite "facit i hand" vad gäller hälsa i linjen. Är det en osäker linje som det finns flera katter på i avel så kan 1 kull räcka för vidare utredning och man kastrerar damen efter den och utvärderar, går vidare med avkommor istället
Hanar har jag 4 kullar på i mina avtal. Ibland blir det färre.. Jag säljer väldigt sparsamt till avel och lånar enbart ut med kontrakt till uppfödare jag litar på.
Detta är bara hur jag gör och inget som säger vad som är rätt eller fel!
Hanar är tyvärr alltid en bristvara då det kan vara svårt att hålla dom fertila en längre tid. Då det inte finns lika många hanar i avel som honor så blir det lätt lite flera kullar efter dom. Men det är absolut ingen ursäkt för att låta en hane få massa avkommor. Om alla skulle begränsa så skulle uppfödare inte ha något val. Man skulle då bli tvungen att spara, köpa in något nytt. Detta skulle ju gynna rasen väldigt mycket mera än att bara "producera mera" på samma linje. Själv anser jag att flera hanar som inte är släkt med varandra ska användas i avel. Att massa syskon, halvsyskon mm går i omfattande avel ställer bara till problem. Säljer man till avel från en kull så får man anpassa sig efter det i sitt eget avelsarbete och själv dra ner på användandet av linjen.
Jag tror mitt tankesätt är ganska medel iaf här i landet. Det finns dom som är hårdare och dom som inte anser att det finns någon gräns.
Vi var nog många som höjde lite på ögonbrynet när Minga hamnade på blocket.. Just då situationen runt henne är lite rörig.. I normala fall så brukar man inte skicka "problemet" vidare utan försöka få någon rätsida på det hela själv.
Det är sällan fertila katter säljs vidare till avel. Ibland kan det göras mellan nära vänner (då sköts ju affären privat)och då är ju situationen lite annorlunda.. Men ofta när det ligger vuxna, "begagnade" katter på blocket till avel så brukar det vara lite "halvkonstigt" runt om. Det räcker med att hålla koll något år så blir man ganska upprörd av vad som sker =(
Förlåt för trådkapningen!
Bara bra med diskussion och information Mia!
Usch vad tråkigt att höra att de finns dom som har så lite respekt för sina djur.
Då mina barn drabbades av infektionsastma fick jag ge upp mina uppfödardrömmar och våra katter fick till min stora sorg omplaceras vid 13 respektive 9 år. Nu har infektionsastman vuxit bort men jag valde ändå att köpa en sphynx eftersom denna ras är relativt allergivänlig och jag verkligen inte vill hamna i en liknande situation igen.
Jag har tittat på några honor och i efterhand fattat att sphynxar sällan säljs fertila. Minga fanns egentligen till salu för sällskap men då jag sökte en fertil honkatt och såg att Minga "bara" hade 6 avkommor tillsammans så gav jag själv förslaget att få köpa henne fertil. Jag har alltså inte betalat sällskapspris för henne..
Som jag tidigare har sagt så visste jag ingenting om den här röriga situationen utan kunde knappt tro att jag hade haft en sådan tur när jag hittade Minga.
Mingas tidigare ägare har erbjudit sig att köpa tillbaka henne. För mig är hon dock alldeles för värdefull för att gå tillbaka! Jag är redan mycket fäst vid henne. Oavsett vad som händer så kommer hon alltid vara min första precious! ❤️