Tester
Vilka tester testar ni uppfödare era katter för? Förutom HCm?
Giardia o tritrichomonas foetus testar jag för flera gånger per år, hcm 1-2 gånger per år och sen när det kommer in nya katter fiv/felv, klamydia och mycoplasma. Å så kollar jag blodgrupp med.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Kissen78 vet du vart i Västerbotten man hCm scannar och vad det brukar gå på?
Vännäs hos distriktsveterinärerna brukar det gå att scanna ungefär 1 gång i månaden, tror det kostar runt 1500:- där. Tror det är enda stället i Västerbotten tyvärr, annars är det Örnsköldsvik och Piteå som är närmast.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Jag ska till veterinären på torsdag då jag misstänker att köpt sjuka kattungar :(
Giardia mm ska skickas in imorgon.
Hur gör jag med Klamydia och Mycoplasma?
Som du vet Caroline så skickade jag in i dag för giardia och T någonting. Klamydia och mycoplasma tänkte jag skicka in om hon nu behöver behandling först efter det. Men när ni ändå är hos vet så kanske du kan be dom göra ett ögonpaket.
Jo jag tänkte det. Ska prata med dom imorgon :-)
Det var negativt ;) åh jublar så skönt
Vad glad jag är för din skull! Håll tummarna för oss nu.
Absolut
Åh så skönt!!! Nu visar sig tyvärr inte alltid TF på varje prov lite beroende på hur i livscykeln parasiterna är men det är ändå stor chans att det inte är någon parasit när provet är negativt :)
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Ja en sten lättade från mitt hjärta. Drömde till och med i natt om det. Att vi fick sanera och slänga ut allt hemma.
Det är en mindre mardröm att få in giardia, tyvärr som uppfödare och utställare så får man räkna med att förr el senare få in det i hemmet. Har haft det en gång (hittills) och vill verkligen inte ha det igen men vill å andra sidan inte sluta ha katt, föda upp eller ställa ut så det är bara o vänta på nästa omgång. Dock kan jag hela proceduren iaf så man får se det positiva med det hela :P
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Våra prover var också bra…..