Kattungar dåliga i magen-maten?
Hej!
Jag har världens härligaste syskonpar på 5 månader hemma.
Allt fungerar som det ska med kattungar, dvs dom håller oss vakna på nätterna med lek osv :)
Dock så har dom problem med magen, dom är lösa. Inte så att det rinner men tillräckligt för att det ska kladda av sig på dom och sen på resten av oss.
Sen luktar det väldigt mycket, inte som det har gjort med mina tidigare katter.
Vad ska jag använda för foder? Har ni tips på vad jag ska tänka på?
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning
Bästa är att ge samma foder som de är vana vid.
Bakteriefloran kan rubbas vid flytt så man kan ge lite bra i magen bakterier som man kan köpa tex på Apoteket.
Sedan så har det varit en hel del tritrichomonas i omlopp, det är en parasit som man får testa för genom avföringsprov. Förhoppningsvis är det inte detta dock då behandlingen är väldigt dyr och endast fungerar till 70% som jag har förstått det.
Men ett avföringsprov till vetten är oavsett en bra idé så ni vet vad ni har att göra med :)
Lycka till
Håller med #1 i allt men lägger till att även kolla för giardia i avföringsprovet. Man kan enkelt skicka in det själv till SVA. Skicka gärna ett pm så kan jag försöka guida dig till hur man går till väga för att utesluta ev parasiter som orsakar dåliga magar.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Tack för tipsen! Det blir ett veterinärbesök för mina små.
Har förstått att jag kanske inte fått tag i de friskaste katterna men älskar dom massor ändå :)
// Carolina
Klart du älskar dom!!! Man kan väl knappast låta bli när man har små sphynxar!! ❤️
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se