Annons:
Etikett05-skötsel-och-omvårdnad
Läst 1796 ggr
Neaney
2019-11-13 19:21

Smutsig hud varje dag

Hej! Jag har precis fått utökning med en naken kattunge på 6 mån, men denna har helt naken hud, vilket jag inte är van med och har sina nackdelar: han blir smutsig varje dag. Hela hans undersida, underben, bakdel och hals blir bruna. Det ser ut som att hans mage har annan färg på skinnet än ljusa ryggen och sidorna. Resten håller sig rent (ryggen, sidorna, ansikte, huvud).  Just nu använder jag oparfymerade våtservetter för bebisar + hipp face Wash (ankan). Detta har fungerat bäst av allt jag testat: bara våtservett, babyolja + våtservett, babyolja + hipp. Babyolja + douxo clean shampo fick bort ganska mke smuts men torkade ut ordentligt. Har testat massa olika kattshampon till min andra katt(persikohud) och alla torkar ut huden. Känns som smutsborttagning alltid korrelerar med graden av uttorkning. Har självklart testat smörja in med babyolja efteråt, vilket fungerar för katt 1 men inte kattungen, som blir lika brun igen dagen efter.

Problemen idag:

1. Det går åt 5-7 våtservetter + flera pumpar hipp per gång. Känns som onödigt "skav" på kisse och slöseri med våtservetter?

2. Han blir brun nästa dag! Tvättar jag varje dag blir han redan senast nästa dag tydligt brun och luktar "smutsig". Tvättar jag varannan dag blir han mindre brun än föregående exempel och två dagar efter tvätten ännu mindre brun. Tredje dagen efter verkar det inte bli några förbättringar. Oavsett har han dagen efter ett litet brunt lager på undersidan, så man ser en svag men ändå synlig skiftning i hudfärgen där sidokropp möter mage.

Hur ska jag göra? Har testat dammsuga och moppa golven ofta, byta ut filtar han sover på, utan effekt. Har beställt eko kattströ nu i hopp om att det är kattsanden som är boven, eller kan han ha mer oljeproduktion på undersidan av kroppen?

Har ni tips på bättre hudrengöring? Finns det medel som fungerar o ej torkar ut? Eller är det antaget att man ska smörja in med babyolja efteråt? Har testat detta och kattungen blev extra brun dagen efter..

Ska jag bara rengöra honom varannan dag? Inte skadligt för huden att ha ett tunt lager av smuts på sig??

Tacksam för alla tips! :)

Annons:
Neaney
2019-11-13 19:22
#1

P.S. Även testat douxo clean med våtservetter, men det var inte alls effektivt!

MonicaLagerquist
2019-11-13 19:44
#2

Det låter som om han har problem med svamp.

Stolt ägare till fem La permer

Vixxen
2019-11-21 20:47
Bizi
2019-11-25 21:34
#4

Sluta med våtservetterna! De ska vara snälla och skonsamma men är de inte alls, de irriterar huden massor speciellt när man använder så många och ofta. Använder själv vårservetter men främst till rengöring av svåra fläckar på golv/möbler. De löser nämligen upp det mesta utan att man behöver gno allt för mycket.

Hur blir kattungen om  du låter bli o tvätta jämt? Våra är som  smutsigast dag 2-4 efter bad och sedan lugnar det sej. Sedan mår de inte dåligt av att vara lite smutsiga, men kolla självklart upp så det inte är svamp.

M
2021-09-01 16:08
#5

#0: Hej! Hur gjorde du med din kise? Vi har nämligen en sphynx som också blir smutsig så fort han badat. Har hela tiden tänkt att det är smuts men även om han tvättar sig och vi städar varje dag så blir han brun på magen och under armarna. Tar man honom på de bruna ställena får man det på fingrarna (känns lite kletigt). Har verkligen ingen aning vad det är. Tvättar honom med kattschampo var sjätte vecka ungefär, och ibland om han är riktigt lortig så torkar jag med en varm mikrotrasa (då spinner han som en traktor). Tacksam för svar!

Vixxen
2021-09-01 22:17
#6

Detta är en gammal tråd…

Kan det vara malassezia? Det som jag nämnde i #3 .

I denna tråd finns många tips och råd om malassezia.
https://devonrex.ifokus.se/articles/51c37920ce12c4738f002c56-malassezia-hos-devon-rex

-Forum för samtal om kattrasen Devon rex
Annons:
Upp till toppen
Annons: