Annons:
Etikett05-skötsel-och-omvårdnad
Läst 1555 ggr
SphynxPysen
2017-02-09 20:12

Min Sphynx får hårbollar!!

Min Pysen får hårbollar!
Han är ju naken katt och vi har inga andra katter eller pälsdjur i hemmet som han kan slicka på, så jag förstår inte vad det kommer ifrån.

Är det här vanligt för Sphynx katter? Han är min första Sphynx så jag har ingen aning. 

Jag har haft vanliga bondkatter innan och när dom får hårbollar så lutar dom sig fram och hostar liksom. 
Min Syhynx gör precis likadant nu, kanske 1-2 gånger i månaden. Men det kommer aldrig upp några hårbollar.

Annons:
Honestyisdead
2017-02-09 20:24
#1

Du säger att det inte kommer några hårbollar  (ganska logiskt) ändå skriver du att han får hårbollar? Har vet tittat på honom?

Pia-69
2017-02-12 11:38
#2

Du kanske ska låta veterinär undersöka luftvägarna på honom? Är katten avmaskad? Mask gör också så att katter hostar! 😺


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

burmamys
2017-02-13 13:13
#3

Om det sker så sällan som 1-2 gånger i månaden så kanske det kan vara dammtussar som han råkat andas in så att han får en hostattack? Tänker att om det är något med luftvägarna, typ astma, så borde han hosta oftare. Men säkrast att ringa veterinär och be om råd. Det kostar ju ingenting! 😊

kissan78
2017-02-13 21:11
#4

Kommer det precis efter han druckit vatten? Har märkt att flera sphynxar är lite "glupska" när dom dricker vatten och verkar kunna få det fel. 
Ett veterinärbesök är inte helt fel annars, finns massa orsaker till att dom kan hosta. Torr inomhusluft, astma, mask osv.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Upp till toppen
Annons: