Annons:
Etikett01-allmänt-kattsnack
Läst 1979 ggr
michancomm
1/16/17, 10:52 AM

fakta om sphynx

hej jag håller på men en uppgift i skolan om sphynx och även intresserad på att skaffa en själv, vi har redan 3 katter som kommer få bli utekatter (de har varit det tills vii flyttde dit vi bor nu, ska snart flytta igen till en bättre och större lägenhet) igen men om man har en sphynx kan man släppa ut de med? eller måste man ha koll på dem? alltså bara på sommaren på vintern kommer den ju självklart ej vilja gå ut. 

sen fråga 1

hälsoråd, hur ska man kunna hålla dessa katter så friska som möjligt? 

fråga 2

sjukdommar de kan få, även hur symtomen är och hur man behandlar det. 

och lite mer fakta :D

Annons:
SphynxSTHLM
1/16/17, 12:35 PM
#1

Sphynxar är inte bara känsliga för kyla men även direkt sol då de inte har päls som skydd. Jag skulle inte låta mina Sphynxar vara utekatter..

nypisnina
1/18/17, 2:06 AM
#2

Nä, det bästa är att hålla nakenfisarna inomhus för solen, jag har haft med mina på balkongen korta stunder i famnen bara så de får sola och gosa lite.

Du behöver köpa en Sphynx med stamtavla (köp aldrig en katt utan stamtavla oavsett pris) och ge den kvalitetsfoder, inte låta den vara ensam för mycket och ge tid och mycket kärlek så håller de sig friska. Jag upplever att Sphynxar kan vara lite känsliga i magen, har haft två stycken som har lätt har blivit lösa i magen och så har även mina uppfödare uttryckt det, att de är lite känsligare i magen. De är även mer utsatta vid lek med andra katter eftersom de inte har någon päls som skydd mot klor, så jag brukar hålla alla katters klor korta. Annars så tycker jag att de är som vilka katter som helst förutom att de inte är särskilt självständiga utan vill gärna ha sällskap i form av gos och lek.

Upp till toppen
Annons: